Kryzys spowodowany COVID-19 zaburzył równowagę w systemie żywnościowym, najdotkliwiej uderzając w najsłabszych.
Według zebranych w raporcie Food Outlook danych, kryzys miał wpływ na ograniczenie kanałów zbytu, przepełnienie podaży z powodu zmniejszonego popytu w ograniczonym sektorze hotelarskim, restauracyjnym, gastronomicznym i żywienia zbiorowego, zamykanie rynków świeżej żywności oraz zmniejszoną ilość zamówień w sektorze świeżej żywności.
W przypadku świeżej żywności sytuacja opisana w raporcie jest szczególnie zła, na przykład na rynku mango lub awokado. Obecnie w samej Europie 1000 pojemników pełnych awokado znajduje się w nadmiernych zapasach. Nie tylko ponad 1 mln kg awokado zostanie wyrzucone w ciągu najbliższych tygodni, ale ponad 2000 rolników nie otrzyma zapłaty. A to tylko jeden z przykładów systemu żywnościowego, który nie przeszedł testu warunków skrajnych i doprowadził do nadmiernych zapasów, niedopasowania podaży i popytu, nadprodukcji i nadwyżek.
Kryzys żywnościowy staje się kryzysem społecznym o ogromnych kosztach, szczególnie dla osób najbardziej podatnych na zagrożenia – rolników, osób pomagających w zbiorach, handlowców i firm pakujących.
Europejska Komisja Gospodarcza ONZ, organizacja promująca paneuropejską integrację gospodarczą, a także działająca od kilu lat na rzecz szerzenia świadomości i zapobiegania marnotrawieniu żywności, postanowiła rozpocząć kampanię, której celem jest zwiększenie świadomości na temat marnowania żywności oraz zachęcenie do redystrybucji i ponownego wykorzystywania produktów. Opis kampanii dostępny jest na stronie organizacji.
Poprzez tę kampanię, organizacja chce zainspirować do działania wszystkich nas – od rządów, rolników, handlowców, eksporterów i importerów i sprzedawców detalicznych, kończąc na każdym konsumencie.
źródło: IJHARS