O założeniach projektu i jego realizacji poinformował Wojciech Juńczyk z firmy Syngenta. Jak mówił, główne cele projektu to: stworzenie marki polskich pomidorów koktajlowych, popularyzacja tych owoców wśród konsumentów, a także zorganizowanie ich produkcji, dystrybucji i marketingu.
– Polscy konsumenci coraz częściej sięgają po pomidory koktajlowe, również firmy handlowe są zainteresowane zakupem tego typu owoców z rodzimej produkcji. Jednak ze względu na ryzyko dotyczące zbytu towaru, producenci nie podejmują się produkcji odmian koktajlowych na większą skalę, w związku z czym trudno jest zorganizować sprzedaż oraz zapewnić ciągłość dostaw i odpowiednią ilość produktu. Wynika to również z faktu, że uprawa odmian koktajlowych jest związana z wyższymi kosztami. Jej wydajność jest o 50% niższa w porównaniu z produkcją odmian mięsistych, a także wiąże się z wyższymi nakładami siły roboczej oraz dodatkowymi kosztami pakowania. Opłacalność tego typu produkcji wymaga więc odpowiedniej kalkulacji ceny produktu gotowego – powinna być ona przystępna dla konsumenta i jednocześnie zapewniać zwrot nakładów poniesionych przez ogrodnika. Niezmiernie ważne jest też znalezienie ugruntowanych kanałów dystrybucji produktu finalnego – mówił W. Juńczyk
Zadaniem projektu Tęcza Smaku jest znalezienie producentów i odbiorców polskich pomidorów koktajlowych oraz optymalnych rozwiązań umożliwiających wprowadzenie tych produktów na rynek. Wówczas uprawa tych odmian może stać się dla ogrodników interesującą propozycją poszerzenia i urozmaicenia oferowanego asortymentu. Projekt ma też na celu stworzenie rozpoznawalnej marki polskich pomidorów koktajlowych.
Jak tłumaczył W. Juńczyk, obecnie w ofertach firm nasiennych dostępnych jest wiele odmian pomidorów koktajlowych o owocach rożnej wielkości, kształtu i barwy, co utrudnia firmom handlowym zaopatrywanie się w partie jednorodnego towaru, a konsumentom – znalezienie na rynku produktu o powtarzalnej jakości, po który będzie mógł sięgać w przyszłości. Do projektu Tęcza Smaku wybrano trzy odmiany – Angelle F1 (o owocach czerwonych), Bambelo F1 (owoce żołte) i KM 5512 F1 (owoce brązowe, w typie mini Kumato – fot. 1), wyróżniające się, oprócz atrakcyjnego wyglądu owoców, wyjątkowym, słodkim smakiem. Opracowano także jednorodne opakowania – plastikowe pudełka z czarnym spodem i przezroczystym wieczkiem o pojemności 250, 300 i 400 g, w których owoce poszczególnych odmian oferowane są samodzielnie i w różnokolorowych zestawach (fot. 2). Standaryzacja i ujednolicenie towaru mają sprawić, aby wprowadzany na rynek produkt był rozpoznawalny.
Fot. 2. Owoce oferowane są m.in. w zestawach kolorystycznych w estetycznych opakowaniach jednostkowych
Obecnie firma Syngenta pracuje nad promocją marki oraz organizacją zbytu, m.in. poszukuje firm handlowych zainteresowanych dostarczaniem towaru np. do sieci handlowych. Na potrzeby projektu Tęcza Smaku utworzono stronę internetową, zrealizowano też kampanię reklamową w telewizji (pokaz możliwości kulinarnego wykorzystania pomidorów koktajlowych przeprowadzony przez znanego kucharza Roberta Sowę). Pierwszą firmą, która podjęła się sprzedaży pomidorów koktajlowych pod marką Tęcza Smaku jest organizacja handlowa Fresh World, dzięki której produkt jest już obecny w handlu (m.in. na rynku hurtowym w Broniszach oraz w warszawskich sklepach).
Anna Maciejuk
Fot. A. Maciejuk
proszę nie reklamujcie produktów nastawionych na zysk i niszczących dorobek rodzimych upraw koncernów biotechnologicznym, a jeśli już to proszę o specyfikację techniczną w/w produktów, chcę wiedzieć, np. czy rośliny nie wytwarzają herbicydu, jak wiele współczesnych modyfikacji genetycznych