Wynika to wyraźnie z informacji opublikowanych w branżowym czasopiśmie „Obstbau-Weinbau” przez dwie włoskie organizacje zajmujące się produkcją i handlem jabłkami: VOG oraz Vi.P. Obie dysponują łącznie 16 tys. ha sadów jabłoniowych, co stanowi 90% obszaru produkcji jabłek w Tyrolu Południowym. Wiosną 2015 r. członkowie obu tych organizacji założyli 654 ha nowych kwater, w których 23,7% udziału miała ‘Gala’ i jej sporty (tab.), a drugie miejsce przypadło odmianie ‘Golden Delicious’.
Najbardziej zaskakujący jest jednak duży udział w nowych nasadzeniach odmian klubowych: łącznie aż 28%. W tej grupie znalazły się: ‘Nicoter’ (Kanzi® – fot. 1), ‘Cripps Pink’ (Pink Lady®) i jej lepiej wybarwiający się sport ‘Rosy Glow’ (Pink Lady®) – fot. 2, ‘Scilate’ (Envy® – fot. 3) oraz ‘Ambrosia’ – fot. 4 (ta kanadyjska odmiana może być sadzona tylko przez członków Vi.P). Być może tych odmian posadzono by jeszcze więcej, gdyby nie fakt, że czynnikiem limitującym była dostępność drzewek.
Fot. 1. ‘Nicoter’ (Kanzi®)
Fot. 2. ‘Cripps Pink’ (Pink Lady®) i jej lepiej wybarwiający się sport ‘Rosy Glow’ (Pink Lady®)
Fot. 3. ‘Scilate’ (Envy®)
Fot. 4. ‘Ambrosia’
Warto dodać, że producenci jabłek ‘Cripps Pink’ oraz ‘Rosy Glow’ znaleźli w tym roku sposób na zagospodarowanie części owoców niespełniających wymagań jakościowych stawianych owocom sprzedawanym pod marką Pink Lady®. Pierwszego grudnia ub.r. miała bowiem miejsce premiera nowego produktu – jabłek kulinarnych (przeznaczonych do gotowania i pieczenia), które będą oferowane pod marką miss Chef® (fot. 5). Początkowo jabłka będą pakowane w specjalne saszetki po 6 szt. z dołączoną informacją o ich zaletach kulinarnych oraz przepisami. W ciągu kilku miesięcy pojawi się też nowo zaprojektowana wytłoczka o kształcie puszki na ciasto. Dla odbiorców profesjonalnych owoce miss Chef® będą dostarczane w kartonach o wymiarach 30 × 50 cm, mieszczących 8 lub 12 kg.
Charakterystyka kulinarna owoców (słodko-kwaśny smak, tekstura, zachowanie kształtu po ugotowaniu/upieczeniu, utrzymywanie soku przez miąższ poddany obróbce cieplnej) została przygotowana i potwierdzona badaniami uniwersytetu ESA we francuskim Angers, placówki cenionej przez autorytety kulinarne z całego świata.
Fot. 5. Nowa marka dla owoców ‘Cripps Pink’ oraz ‘Rosy Glow’; fot. materiały prasowe Pink Lady® Europe
Wojciech Górka
Na podstawie EFM 11/2015 oraz informacji własnych
Fot. 1-4 W. Górka
Artykuł pochodzi z numeru 1/2016 MPS „Sad”