Więcej klubowych odmian jabłoni

Chociaż ‘Gala’ i jej sporty pozostają wciąż najważniejsze w nowych nasadzeniach we włoskiej części Tyrolu Południowego, tamtejsi sadownicy sadzą też coraz więcej klubowych odmian jabłoni.

Wynika to wyraźnie z informacji opublikowanych w branżowym czasopiśmie „Obstbau-Weinbau” przez dwie włoskie organizacje zajmujące się produkcją i handlem jabłkami: VOG oraz Vi.P. Obie dysponują łącznie 16 tys. ha sadów jabłoniowych, co stanowi 90% obszaru produkcji jabłek w Tyrolu Południowym. Wiosną 2015 r. członkowie obu tych organizacji założyli 654 ha nowych kwater, w których 23,7% udziału miała ‘Gala’ i jej sporty (tab.), a drugie miejsce przypadło odmianie ‘Golden Delicious’.

Najbardziej zaskakujący jest jednak duży udział w nowych nasadzeniach odmian klubowych: łącznie aż 28%. W tej grupie znalazły się: ‘Nicoter’ (Kanzi® – fot. 1), ‘Cripps Pink’ (Pink Lady®) i jej lepiej wybarwiający się sport ‘Rosy Glow’ (Pink Lady®) – fot. 2, ‘Scilate’ (Envy® – fot. 3) oraz ‘Ambrosia’ – fot. 4 (ta kanadyjska odmiana może być sadzona tylko przez członków Vi.P). Być może tych odmian posadzono by jeszcze więcej, gdyby nie fakt, że czynnikiem limitującym była dostępność drzewek.

Fot. 1. ‘Nicoter’ (Kanzi®)

Fot. 2. ‘Cripps Pink’ (Pink Lady®) i jej lepiej wybarwiający się sport ‘Rosy Glow’ (Pink Lady®)

Fot. 3. ‘Scilate’ (Envy®)

Fot. 4. ‘Ambrosia’

Warto dodać, że producenci jabłek ‘Cripps Pink’ oraz ‘Rosy Glow’ znaleźli w tym roku sposób na zagospodarowanie części owoców niespełniających wymagań jakościowych stawianych owocom sprzedawanym pod marką Pink Lady®. Pierwszego grudnia ub.r. miała bowiem miejsce premiera nowego produktu – jabłek kulinarnych (przeznaczonych do gotowania i pieczenia), które będą oferowane pod marką miss Chef® (fot. 5). Początkowo jabłka będą pakowane w specjalne saszetki po 6 szt. z dołączoną informacją o ich zaletach kulinarnych oraz przepisami. W ciągu kilku miesięcy pojawi się też nowo zaprojektowana wytłoczka o kształcie puszki na ciasto. Dla odbiorców profesjonalnych owoce miss Chef® będą dostarczane w kartonach o wymiarach 30 × 50 cm, mieszczących 8 lub 12 kg.

Charakterystyka kulinarna owoców (słodko-kwaśny smak, tekstura, zachowanie kształtu po ugotowaniu/upieczeniu, utrzymywanie soku przez miąższ poddany obróbce cieplnej) została przygotowana i potwierdzona badaniami uniwersytetu ESA we francuskim Angers, placówki cenionej przez autorytety kulinarne z całego świata.

Fot. 5. Nowa marka dla owoców ‘Cripps Pink’ oraz ‘Rosy Glow’; fot. materiały prasowe Pink Lady® Europe

Wojciech Górka
Na podstawie EFM 11/2015 oraz informacji własnych
Fot. 1-4 W. Górka

Artykuł pochodzi z numeru 1/2016 MPS „Sad”

Related Posts

None found

Poprzedni artykułJest już nowy, nieoprocentowany kredyt dla rolników
Następny artykułUnijni audytorzy krytykują wydawanie środków na rozwój wsi

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.