W środę 16 marca klienci i doradcy Timac Agro Polska (TAP) spotkali się w Warce w ramach zainaugurowanej w grudniu ub.r. formuły – VIP-room. Jak podkreślali podczas powitania gości Agnieszka Lenart i Grzegorz Iskra – jest to to nowa platforma komunikacyjna firmy z producentami owoców i warzyw, która ma służyć wymianie informacji, wiedzy i doświadczeń, w celu optymalizacji plonowania oraz podnoszenia jakości produkcji. Informacje nie mają dotyczyć jedynie agrotechniki, lecz także innych ważnych aspektów, takich jak ekonomia produkcji, opłacalności i sprzedaż owoców.
Fot. 1. Agnieszka Lenart i Grzegorz Iskra Nawożenie podstawą produkcji
Adam Fura (fot. 2), doradca ze ŚODR, przekazał wiele informacji dotyczących nawożenia sadów jabłoniowych i zapotrzebowania drzew na poszczególne składniki. Stwierdził, że aby dobrze dokarmiać drzewa trzeba bezwzględnie wiedzieć, jakie zmiany zachodzą w glebie. Coraz mniej dostarczanych jest nawozów organicznych, ze względu na brak produkcji zwierzęcej w rejonach sadowniczych. Są jednak grupy producentów, które zakupiły sprzęt do rozdrabniania obornika czy substratu popieczarkowego i dostarczają do gleby taki nawóz. Wpływa to znacznie na zwiększenie zawartości próchnicy – podkreślał A. Fura.
Fot. 2. Adam Fura
W Polsce w większości sadów obecnie dominują drzewa na podkładkach karłowych i półkarłowych, zatem potrzeby takich intensywnych sadów pod względem ilości dostarczanych składników pokarmowych są inne niż w sadach kilkadziesiąt lat temu. Warto o tym pamiętać układając program nawożenia. Zwiększyła się także znacznie produktywność sadów, a także dobór odmian. Są to także aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu dawek poszczególnych składników.
Adam Fura zwrócił także uwagę na to, żeby w sadach utrzymać odpowiedni odczyn gleby. Pobieranie składników pokarmowych w dużej mierze od tego zależy (tabela).
Pobieranie makroskładników w zależności od pH (według CALAK- Francja)
Ewolucja
Drugim zaproszonym do VIP-roomu prelegentem był dr Grzegorz Klimek (fot. 3), który przedstawił obecną sytuację w sadach Polski na tle innych krajów Europy, podkreślając że w 2014 r. wyprodukowaliśmy w Polsce 3,2 mln ton jabłek, w kolejnych latach będzie to znacznie więcej – nawet 4 mln, a jak przewiduje prof. E. Makosz – i 5 mln ton. W tym wypadku – jak twierdzi G. Klimek – groźba nadprodukcji jest całkiem realna. Weryfikacji natomiast ma dokonać rynek, a nie administracyjne nakazy. Dr Klimek przewiduje, że na rynku zostaną ci, którzy produkują najlepiej i ich koszty nie są wysokie, zatem znikną z areny producenci jabłek słabszej jakości i mniej intratnych odmian, np. ‘Idareda’.
Fot. 3. Dr Grzegorz Klimek
G. Klimek opłacalności upatruje tylko w podniesieniu plonowania sadów jabłoniowych. Koszt produkcji owoców na 1 ha to ok 50 tys. zł, zatem przy obecnej cenie jabłek, plony powinny przekraczać 50 t/ha, aby sadownictwo było opłacalne. Ponadto w sadach, gdzie produkuje się owoce deserowe, odpady „do przemysłu” nie powinny stanowić więcej niż 10% produkcji. Do tego poziomu jeszcze wiele brakuje – produkcja jabłek przemysłowych w normalnych warunkach – bez kataklizmów i ekstremalnych warunków pogodowych – wynosi u nas 20-25% – podkreślał G. Klimek. W Polsce na koncentrat rocznie przeznacza się 1,8 mln ton jabłek, na soki NFC – 200 tys. ton, cydr i susz – po 80 tys. ton, a na inne przetwory – 40 tys. ton.
[NEW_PAGE]
W krajowych sadach niezbędna jest także zdaniem prelegenta ewolucja zmierzająca do zmiany struktury nasadzeń, a są już w tym aspekcie ciekawe wyniki badań (o czym poinformujemy w relacji ze spotkania na naszych łamach).
Dla drzew wiosną
Specjalista ds. sadownictwa TAP, Zbigniew Marek (fot. 4) podkreślał, że dla drzew najważniejsze jest nawożenie doglebowe, a pozakorzeniowe powinno stanowić tylko dodatek do niego, podobnie jak fertygacja i biostymulacja.
Fot. 4. Zbigniew Marek
Wczesną wiosną zasilenia wymagają przede wszystkim pąki – można stosować w tym celu 1% roztwór saletry potasowej. Dodatkowo wskazane są cynk i bor, przy czym pierwszy z pierwiastków poprawia mrozoodporność, a drugi wpływa na poprawę jakości pąków kwiatowych. W okresie zielonego pąka jabłoni można rozpocząć stosowanie biostymulatorów, a także uzupełnić niedobory tych pierwiastków, których braki uwidaczniały się w roku poprzednim. Ważnym pierwiastkiem jest w tym czasie magnez i azot (podawany najlepiej w formie nawozów aminokwasowych).
W fazie różowego pąka można ponownie zasilić rośliny borem, cynkiem, a także azotem i magnezem. Niezbędny w tym czasie będzie także fosfor – doradca zalecał kontynuowanie dokarmiania tym pierwiastkiem do końca czerwca. W czasie kwitnienia natomiast polecał ograniczyć bor, a magnez dostarczać w formie siarczanowej – stosować tylko nocą aby nie doszło do poparzenia kwiatów. Nowością do stosowania w czasie kwitnienia jest Maxifruit (wspomaga naturalne wytwarzanie fitohormonów w roślinie, sprzyjających lepszemu zawiązaniu owoców i poprawie ich jakości, w doświadczeniach – zredukował liczbę zrzucanych owoców podczas opadu czerwcowego).
Po kwitnieniu Z. Marek polecał stosować fosfor i azot. Potas w tym czasie jest niezbędny tylko wówczas, gdy doszło do przemarznięcia pąków, a dla uzyskania dobrej jakości liści niezbędne jest dostarczenie magnezu, cynku, manganu, żelaza. Bor można aplikować w przypadku odmiany ‘Golden Delicious’ i gruszek – zapobiega ordzawianiu owoców. Gdy zachodzi potrzeba dokarmiania magnezem, dobre efekty w ub.r. sadownicy mieli w tych kwaterach, gdzie zastosowano nawóz FERTILEADER MAGNUM-Mg.
W maju, w okresie wzrostu zawiązków, niezbędne jest dokarmianie wapniem. Przed spodziewanym przymrozkiem, na 24-48 godzin doradca polecał dokarmić drzewa produktem FERTILEADER LEOS (działa antystresowo i podnosi odporność roślin; bogaty w bor i cynk).
Nowe projekty dla klientów
Pod koniec spotkania Łukasz Peroń (fot. 5) poinformował także o nowych projektach, które będą realizowane w ramach działania platformy VIP-room – mianowicie firma dla swoich klientów będzie organizowała szkolenia on-line. W nowotworzonym SmartRoom-ie będzie można bez wychodzenia z domu wysłuchać prelekcji na wybrany przez członków VIP-room temat wygłaszany przez specjalistę w danej dziedzinie (agronomia, ekonomia, organizacja handlu itp.). dodatkowym atrybutem takiej formy będzie możliwość włączenia się do dyskusji albo za pomocą przesyłanych treści albo kamery internetowej.
Fot. 5. Łukasz Peroń
Dodatkowo TAP dla swoich klientów oferuje także program lojalnościowy – Timac Farmer Club. Punkty zbierane za dokonywane zakupy produktów TAP będzie można dowolnie przeznaczyć – albo na wycieczkę albo na nagrody rzeczowe.
Firma planuje także w najbliższym czasie spotkanie dla producentów truskawek w ramach projektu VIP-room w rejonie Czerwińska n. Wisłą.
Ta strona używa plików Cookie. Klikając "Zgoda", zgadzasz się na wykorzystanie wszystkich plików Cookie. Szczegółowych wyborów możesz dokonać w sekcji ustawienia.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
_GRECAPTCHA
6 months
Google Recaptcha service sets this cookie to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category.
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
dt
1 year
This cookie is set by AddThis and is used to share content through email and various social media platforms.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie stores and identifies a user's unique session ID to manage user sessions on the website. The cookie is a session cookie and will be deleted when all the browser windows are closed.
rc::a
never
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::b
session
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::c
session
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::f
never
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wpEmojiSettingsSupports
session
WordPress sets this cookie when a user interacts with emojis on a WordPress site. It helps determine if the user's browser can display emojis properly.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
yt-player-headers-readable
never
The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience.
yt-remote-cast-available
session
The yt-remote-cast-available cookie is used to store the user's preferences regarding whether casting is available on their YouTube video player.
yt-remote-cast-installed
session
The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-fast-check-period
session
The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos.
yt-remote-session-app
session
The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player.
yt-remote-session-name
session
The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY
never
The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
_fbp
3 months
Facebook sets this cookie to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising after visiting the website.
_ga
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors.
_ga_*
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to store and count page views.
_gat_gtag_UA_*
1 minute
Google Analytics sets this cookie to store a unique user ID.
_gid
1 day
Google Analytics sets this cookie to store information on how visitors use a website while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the collected data includes the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements by tracking user behaviour across the web, on sites with Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days 1 minute
Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile.
NID
6 months
Google sets the cookie for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to unwanted mute ads, and to measure the effectiveness of ads.
PREF
8 months
PREF cookie is set by Youtube to store user preferences like language, format of search results and other customizations for YouTube Videos embedded in different sites.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
ttwid
1 year
Tiktok sets this cookie to keep track of user authentication and session information.
udmts
1 year
AT Internet places this cookie to track the effectiveness of the website's advertising efforts by collecting information on the conversion rate of the website's ads across multiple websites.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.