Pierwszym blokiem tematycznym była organizacja rynku owoców i funkcjonowanie grup producentów. Był on zakończony panelem dyskusyjnym. Szerzej tematy poszczególnych wystąpień i wątki, jakie przewijały się podczas dyskusji przedstawione zostaną na portalu ogrodinfo.pl w następnych naszych materiałach oraz w publikacjach, jakie umieścimy w periodykach Plantpressu. Ogólne tło problemów współczesnego handlu przedstawił dr Krzysztof Zmarlicki (IO) podkreślając uniwersalność zjawisk, jakie od drugiej połowy lat sześćdziesiątych XX w. w tej sferze odnotowujemy. Organizacja hurtu i detalu w segmencie szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych (FMCG) jest dynamiczna i przebiega podobnie i niezależnie od obszaru kulturowego kuli ziemskiej. Duże sieci handlowe wymuszają takie same zachowania innych uczestników gry handlowej w Europie, Chinach czy Brazylii. Dla producentów warzyw i owoców najważniejsza jest globalna obserwacja – znaczenie tej grupy uczestników rynku spada. Nawet w krajach o bardzo wysokim stopniu zorganizowania się sadowników konieczna jest dalsza i to szybka koncentracja podaży, by zachować pozycje rynkowe producentów. Wydłuża się łańcuszek ogniw pośrednich pomiędzy producentem a konsumentem – jednym z najwazniejszych teraz prolemów stojących przed producentami owoców to zachowanie wpływów w tych pośrednich ogniwach lub takich wpływów zdobycie. Jest to możliwe dzięki rozwijaniu spółdzielczych struktur – jak Greenery czy VOG.
Zapraszamy także do obejrzenia zdjęć w Galerii
pg