Celem wspólnych działań jest jak najszersza popularyzacja certyfikowanych jabłek z Grójecczyzny oznaczonych informacją PRODUKT POLSKI. Znak ten potwierdza, że wyrób został wyprodukowany w kraju na bazie rodzimych surowców.
W niedzielę 18 października 2020 r. Jabłka Grójeckie z unijnym certyfikatem Chronione Oznaczenie Geograficzne otrzymali w ramach poczęstunku pasażerowie PKP Intercity S.A., podróżujący tego dnia pociągami kategorii Express InterCity Premium, obsługiwanymi pojazdami Pendolino.
Akcja „Kolej na jabłko” jest elementem kampanii #KupujŚwiadomie, której celem jest promowanie produktów rodzimych producentów, a w konsekwencji wspieranie rozwoju polskiej gospodarki. Jednocześnie przypomina ona Polakom, jak wysokiej jakości żywność, w tym warzywa i owoce, otrzymujemy właśnie od krajowych przedsiębiorców. Przykładem są chociażby Jabłka Grójeckie, które w 2011 roku zostały wpisane do unijnego rejestru jako Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG/PGI). Tradycje sadownicze w okolicach Grójca sięgają czasów królowej Bony. Obecnie aż 40 proc. polskiej produkcji jabłek pochodzi właśnie z tego regionu.
Podczas zakupów powinniśmy pamiętać, że najwyższą wartość odżywczą dla naszego organizmu mają owoce pochodzące ze strefy klimatycznej, w której żyjemy. Wybierając krajowe jabłka czy inne produkty spożywcze z oznaczeniem PRODUKT POLSKI, nie tylko dbamy o nasze zdrowie, ale także wspieramy rodzimych producentów i rolników. Każda złotówka wydana na żywność wytworzoną w Polsce ma swoje odzwierciedlenie w budżecie naszego kraju. Kupowanie takich produktów to również wyraz troski o środowisko naturalne. Polskich jabłek nie transportujemy z innych części świata, jak np. cytrusów, więc tym samym zmniejszamy ślad węglowy – wyjaśnia Marcin Wroński, Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR.
Jabłka zdecydowanie dominują w krajowej strukturze produkcji owoców, a Polska jest ich największym producentem w Unii Europejskiej i trzecim na świecie. Udział naszego kraju w światowej produkcji jabłek wynosi około 5%, a w unijnej 27%. Polskie sadownictwo charakteryzuje się bogactwem odmian jabłek o zróżnicowanym smaku, formie
i przeznaczeniu.
Inicjatywa to kontynuacja wspólnych działań Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i spółek będących w nadzorze Ministerstwa Aktywów Państwowych. 17 lipca br. w siedzibie Polskich Kolei Państwowych spółki Grupy PKP, ale także Poczta Polska oraz PKS Polonus zainaugurowały wspólnie z KOWR akcję „Łączy nas PRODUKT POLSKI”. Spółki Skarbu Państwa wsparły organizatorów kampanii #KupujŚwiadomie #Produktpolski, udostępniając swoje liczne nośniki informacyjne, dzięki czemu można było wyjść z ideą patriotyzmu konsumenckiego do szerokiego grona odbiorców – podkreśla Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A.
Cieszymy się, że jako największy krajowy przewoźnik dalekobieżny mamy okazję włączać się w inicjatywy promujące to, co polskie! Jabłka Grójeckie są naszym smacznym i zdrowym dobrem narodowym. Ważne są codzienne wybory i świadome sięganie po polskie produkty oraz korzystanie z usług rodzimych przedsiębiorstw – zauważa Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Fundacja Grupy PKP od lat angażuje się w akcje edukacyjne o różnorodnej tematyce. To bardzo ważne, aby podczas codziennych zakupów dokonywać świadomych wyborów. Dlatego właśnie włączamy się w projekt #KupujŚwiadomie PRODUKT POLSKI. W czasach pandemii szczególnie ważne jest, aby rzetelnie informować społeczeństwo o produktach, które mogą wzmocnić odporność. Warto kupować polskie owoce i warzywa ze względu na ich świeżość, walory smakowe i wartości odżywcze. Wspieramy ten projekt, bo to również wyraz nowoczesnego patriotyzmu. Wspierając polskich producentów, mamy wpływ na rozwój gospodarki – mówi Katarzyna Kucharek, Prezes Zarządu Fundacji Grupy PKP.
Takie działania są koniecznie. Wbrew pozorom polski konsument nie wie za wiele
o różnorodności i jakości polskich produktów. Powinniśmy więc iść tropem „mistrzów”, a więc Francji i Włoch, gdzie lojalność konsumentów i duma z wytwarzanych produktów jest na bardzo wysokim poziomie. Oczywiście jest to efektem wielu lat prowadzenia takich kampanii, jak ta realizowana przez nas wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, Fundacją Grupy PKP i PKP Intercity S.A. Sądzę, że inicjatywa ta powinna być wzorem dla innych dużych firm, nie tylko państwowych, ale też prywatnych – podkreśla Magdalena Wrotek-Figarska, Dyrektor Biura Stowarzyszenia Sady Grójeckie.
Celem prowadzonej przez KOWR oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi kampanii #KupujŚwiadomie PRODUKT POLSKI jest podnoszenie świadomości konsumenckiej. Kupując produkty krajowego pochodzenia, konsumenci wspierają przedsiębiorców, rolników i firmy działające na terenie Polski. Jest to wyraz nowoczesnego patriotyzmu.
Źródło: KOWR