Jabłko liderem polskiego eksportu

Pod takim tytułem odbyła się w środę 9 kwietnia konferencja prasowa ministra rolnictwa i rozwoju wsi Marka Sawickiego i prezesa Związku Sadowników RP Mirosława Maliszewskiego.

– Od kilku lat prowadzimy szeroką akcję promocyjną polskiej żywności, której symbolem jest jabłko – powiedział minister Marek Sawicki przedstawiając osiągnięcia polskiego sadownictwa.

Szef resortu rolnictwa poinformował, że w sezonie 2012/2013 Polska zajęła I miejsce pod względem eksportu jabłek wyprzedzając dotychczasowego lidera Chiny. W roku 2013 wyeksportowaliśmy 1205 tysięcy ton jabłek, czyli około 1/3 naszej produkcji. Wartość tego eksportu osiągnęła poziom 438 mln euro. Największymi odbiorcami polskich jabłek są: Rosja, do której w ostatnim sezonie wyeksportowaliśmy 677 tys. ton o wartości 256 mln euro (56 proc. całego eksportu jabłek), Białoruś – 145 tys. ton o wartości 45,5 mln euro, Niemcy – 66,8 tys. ton o wartości 18 mln euro, Ukraina 53 tys. ton o wartości 17,5 mln euro.

– Dobre relacje z najbliższymi sąsiadami, to najlepszy gwarant rozwoju polskiego rolnictwa – podkreślił Marek Sawicki dodając jednocześnie, że ze względu na pojawiające się czasem pogorszenie relacji istotne jest także dywersyfikowanie kierunków eksportu – dlatego od lat resort rolnictwa kieruje akcje promocyjne na rynki azjatyckie i arabskie.

Prezes Związku Sadowników RP Mirosław Maliszewski przedstawił wstępne oceny prowadzonej od dwóch lat przez związek, trzyletniej kampanii informacyjno-promocyjnej „Jabłka każdego dnia”. Jej partnerami są także: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych (TRSK) oraz Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW). Akcja promocyjna prowadzona jest na rynku rosyjskim i ukraińskim.

Kampania „jabłka każdego dnia” jest finansowana w części przez środki europejskie, a w części przez pieniądze pochodzące z budżetu krajowego i funduszu promocji owoców i warzyw. – Kampania skierowana jest głównie do kobiet, bo to one najczęściej decydują o zakupie jabłek. Promocja odbywa się poprzez prasę kobiecą, prowadzona jest w internecie, jak również organizowane są różne akcje np. degustacja przy wyjściu z metra czy w supermarketach – poinformował Maliszewski. Dodał, że polskie jabłka wystawiane są na targach żywności i tam też zdobywają uznanie konsumentów. Jak zauważył prezes, rozpoczął się trzeci rok kampanii i widać jej efekty. Znacząco wzrósł eksport na rynek rosyjski oraz ukraiński, ale także konsumpcja w tych krajach.

W ubiegłym sezonie 2012/2013 Rosja kupiła za granicą ok. 866 tys. ton jabłek – o ponad 30 proc. więcej niż sezon wcześniej. – Dla nas jest interesujące, że Polska stała się największym dostawcą jabłek na rynek rosyjski. Wyprzedziliśmy nie tylko Chiny, ale także inne kraje, które tam od lat sprzedawały jabłka, czyli Włochy, Belgię, Francję i Niemcy – mówił prezes Związku Sadowników. – Dzisiaj jesteśmy największym i bezkonkurencyjnym dostawcą na rynek rosyjski. Tej ilości jabłek, takiej jakości i po takich cenach firmy rosyjskie nie są w stanie kupić w innych częściach świata – podkreślił Maliszewski. Dodał, że z rozmów wynika, iż rosyjscy konsumenci preferują polskie jabłka ze względu na smak. Zadowoleni są też handlowcy, którzy na imporcie polskich owoców dobrze zarabiają i nie mają kłopotów ze zbytem jabłek.

Maliszewski zapytany, czy obecnie spadła sprzedaż jabłek na rynki wschodnie poinformował, że Ukraina kupuje mniej tych owoców, ale do Rosji w ciągu ostatnich dwóch tygodni sprzedaż wzrosła, chociaż jest mniejsza niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W styczniu 2014 sprzedano do Rosji 68,7 tys. ton, w lutym – 69,5 tys. ton. Rok wcześniej było to odpowiednio 104,5 tys. ton oraz ok. 97,1 tys. ton.

Źródło: , MRiRW

Related Posts

None found

Poprzedni artykułW tym roku żywność zdrożeje o 2-2,5 proc.
Następny artykułW połowie maja nabór wniosków na wsparcie młodych rolników

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.