Wartość wyeksportowanych towarów z roku na rok rośnie, a rolnictwo jest branżą o dodatnim dla naszego kraju bilansie w handlu zagranicznym – podkreśla Marcin Wroński, Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR. Nasze firmy branży rolno-spożywczej z powodzeniem konkurują już nie tylko na rodzimym rynku, ale także na całym świecie. Nawet w czasie pandemii koronawirusa skutecznie walczą o udział w zagranicznych rynkach.
Do wzrostu eksportu przyczyniła się, mająca miejsce w pierwszym kwartale br., deprecjacja waluty krajowej względem euro i dolara amerykańskiego oraz nadal korzystny dla eksporterów kurs złotego w okresie od kwietnia do lipca br. Sytuacja ta miała pozytywny wpływ na konkurencyjność cenową produkowanych w Polsce artykułów rolno-spożywczych na rynku międzynarodowym. Jednocześnie import wyniósł 12,8 mld EUR i był o 4,7% wyższy niż przed rokiem. Dynamika wzrostu eksportu przewyższała tempo wzrostu importu, w rezultacie dodatnie saldo wymiany handlowej zwiększyło się w porównaniu z tym samym okresem 2019 r. o 9,9%, do 6,3 mld EUR.
Polski handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi w latach 2004–2019 i w okresie styczeń–lipiec 2020 r.
Źródło: opracowanie Biura Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na podstawie danych Ministerstwa Finansów, 2020 r. – dane wstępne. Saldo obliczono na podstawie danych z dokładnością do kilku miejsc dziesiętnych.
W okresie siedmiu miesięcy 2020 r., podobnie jak w latach poprzednich, produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek unijny. Dostawy do krajów UE wygenerowały 15,2 mld EUR (wzrost o 3%), co stanowiło 79% przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
Marcin Wroński, Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR podkreśla, iż w tym roku obserwujemy również dość silny wzrost sprzedaży poza te kraje, co oznacza, że rodzime firmy intensywnie poszukują nowych rynków zbytu. Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń–lipiec 2020 r. wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości blisko 4 mld EUR wobec 3,3 mld EUR przed rokiem (wzrost o 20%).
Naszymi hitami eksportowymi są mięso, owoce, warzywa, produkty zbożowe i mleczarskie, a także słodycze – dodaje Marcin Wroński.
źródło: KOWR