Od stycznia do sierpnia br. wartość sprzedaży artykułów rolno-spożywczych za granicę wyniosła 12,6 mld euro, tj. była o 12,7 proc. wyższa niż w tym samym okresie 2012 r. - poinformowało w czwartek ministerstwo rolnictwa.
W tym samym czasie wartość importu wzrosła o 3,4 proc., z 8,8 mld euro do 9,1 mld euro. W efekcie dodatnie saldo w roku bieżącym osiągnęło poziom 3,5 mld euro wobec 2,4 mld euro w okresie 8 miesięcy roku ubiegłego, co oznacza wzrost o blisko 50 proc. – podkreśla resort.
Wartość sprzedaży artykułów rolno-spożywczych do krajów Unii Europejskiej wyniosła 9,8 mld euro, co oznacza wzrost w skali roku o 13,6 proc. i udział w handlu rolno-spożywczym na poziomie 77,7 proc. Zakupy z krajów UE osiągnęły wartość 6,3 mld euro i były wyższe niż rok wcześniej o 2,6 proc. Dodatnie saldo w handlu w z krajami UE wyniosło za 8 miesięcy br. 3,5 mld euro i było o 40 proc. wyższe niż rok temu (2,5 mld euro).
Głównym partnerem handlowym Polski są Niemcy, na drugim miejscu jest Wielka Brytania, na trzecim Republika Czeska. Do tych krajów sprzedawaliśmy głównie: mięso drobiowe, wieprzowe i wołowe, ryby, wyroby cukiernicze, wafelki, herbatniki, wyroby czekoladowe, papierosy, mleko w proszku, owoce (jabłka), soki.
Polska jest pierwszym w UE producentem jabłek i pieczarek, drugim – ziemniaków i żyta i trzecim – buraków i rzepaku.
Źródło: