Ustalenia Szczytu Europejskiego z 8 lutego br. dotyczące przyszłej perspektywy finansowej na lata 2014-2020 muszą być przyjęte przez Parlament Europejski. Parlament Europejski przyjmie wysokość budżetu ogólnego na okres 2014-2020, w tym na WPR oraz alokacje na poszczególne państwa członkowskie. Jednocześnie trwają prace nad wysokością budżetu krajowego na WPR.
Uzgodnienia szefów państw na Szczycie Europejskim (8 lutego br.) oraz przyjęty kompromis Rady Ministrów Rolnictwa UE (26 czerwca br.) dają możliwość przesunięcia do 25% środków z II filara WPR na płatności bezpośrednie oraz uzupełnienia płatności z budżetu krajowego.
W ramach dotychczasowych ustaleń przyjęto, że płatności bezpośrednie po 2013r. będą zwiększone poprzez przesunięcie do 25% środków z II filaru WPR oraz wsparcie krajowe. Jednocześnie budżet krajowy uzupełni środki na PROW. Również z budżetu krajowego zapewnione zostanie odpowiednie współfinansowanie funduszu PROW.
W ramach Umowy Partnerstwa, przewiduje się także odpowiednie wsparcie dla obszarów wiejskich w ramach polityki spójności – na rozwój infrastruktury, rynku pracy i usług publicznych. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi współpracuje z wszystkimi resortami a także z Urzędami Marszałkowskimi nad właściwymi zapisami programów operacyjnych, w tym programów regionalnych. Umowa partnerstwa przewiduje zaangażowanie wszystkich programów operacyjnych w realizację powyższych zadań .
W okresie 2007-2013 budżet UE dla Polski na wspólną politykę rolną wyniósł 28,6 mld euro, w cenach bieżących. Stosowanie cen bieżących jest podejściem właściwym, gdyż w cenach bieżących wypłacane są środki z WPR oraz kwoty wsparcia dla rolników określane w decyzjach administracyjnych.
Przewidywany budżet unijny na WPR w Polsce na lata 2014-2020 wyniesie 32,1 mld euro. W nowej perspektywie finansowej 2014-2020 w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Polska uzyska o około 12% więcej unijnych środków na rolnictwo niż otrzymała w latach 2007-2013 (Tabela 1) .
Tabela 1. Proponowane środki dla Polski w ramach płatności bezpośrednich i rozwoju obszarów wiejskich z budżetu UE w latach 2014-2020 (mln EUR, ceny bieżące)
Źródło: Dane na podstawie niepublikowanych materiałów KE i Rady, przeznaczonych do użytku wewnętrznego; dokument: Płatności Bezpośrednie – nr 7772/13 z dnia 10 kwietnia 2013 r. oraz Rozwój Obszarów Wiejskich – nr 10235 z dnia 3 czerwca 2013 r.
Tabela 2. Środki finansowe z budżetu UE dla Polski w ramach płatności bezpośrednich i rozwoju obszarów wiejskich w latach 2007-2013 (mln EUR, ceny bieżące)
Źródło: Rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 oraz Rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009;
Środki na rozwój obszarów wiejskich – decyzja KE z 27 kwietnia 2010 ( 2010/236/EU)
Osiągnięty kompromis w Radzie Ministrów UE daje możliwość kontynuowania rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa w Polsce . Polska jest największym beneficjentem środków na II filar WPR a także na politykę spójności. W zakresie środków na płatności bezpośrednie zajmujemy 6 miejsce (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, W. Brytania) a licząc cały budżet WPR zajmujemy 5 miejsce (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy).
Dla rozwoju obszarów wiejskich istotne znaczenie ma także fakt, że Polska uzyskała z budżetu UE najwyższe środki łącznie na wszystkie polityki UE, co będzie wpływać stabilizująco na sytuację gospodarczą kraju i rozwój rolnictwa.
Rolnictwo i rozwój wsi będą w dalszym ciągu wspierane środkami budżetu krajowego . Poziom wsparcia corocznie określany jest w ustawach budżetowych.
W ramach RPO samorządy wojewódzkie przewidują dodatkowe działania wspierające rozwój obszarów wiejskich.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi prowadzi także działania, aby środki łączne na rolnictwo i obszary wiejskie z budżetu UE, z budżetu krajowego oraz z polityki spójności na lata 2014-2020 były wyższe niż obecnie.
Za: minrol.gov.pl
pg