„Decyzja o publikacji danych demonstruje pełną transparentność Tesco w zakresie walki z marnowaniem żywności. Poznanie zjawiska ma pomóc w lepszej identyfikacji jego przyczyn i w dalszym zmniejszaniu jego skali” – informuje firma.
W roku finansowym 2016/17 w Polsce:
- Tesco sprzedało 1 153 504 ton produktów żywnościowych,
- 16 851 ton to nadwyżki żywności – produkty niesprzedane klientom,
- 6 285 ton z powyższej liczby to żywność nadająca się do spożycia, gdzie:
- 1 622 tony zostało przekazane organizacjom charytatywnym bądź jako pokarm dla zwierząt,
- 4 663 tony zostały wyrzucone.
Największą część wyrzucanej żywności stanowią produkty świeże – warzywa i owoce (42%) oraz pieczywo (18%). Równocześnie produkty te są podstawą darowizn dla banków żywości i organizacji charytatywnych.
W roku 2016/17 Tesco przekazało bankom żywności i innym lokalnym organizacjom 1 618 ton pełnowartościowej żywności bezpośrednio ze swoich sklepów. Od momentu rozpoczęcia współpracy w roku 2013, łączna waga przekazanej żywności to 3 684 ton, co odpowiada 8 771 428 posiłków (dane do kwietnia 2017). Produkty przekazuje już 220 sklepów firmy w całym kraju.
Ponadto grupa ogłosiła wspólnie z 24 największymi globalnymi dostawcami firmy, deklarację dotyczącą zmniejszenia skali marnowania żywności w ich organizacjach o połowę do roku 2030 oraz publikacji w ciągu 12 miesięcy danych odnośnie marnowania żywności, a także podjęcia kroków w celu zmniejszania skali tego zjawiska w łańcuchu dostaw i w domach klientów.
Tesco zadeklarowało m.in.:
- wprowadzenie oferty warzyw i owoców Perfectly Imperfect („doskonale niedoskonałych”) do wszystkich hipermarketów w Europie Środkowej, co ma pomóc dostawcom ograniczyć ilość warzyw i owoców marnowanych na etapie produkcji
- rezygnację z promocji typu „kup jeden, drugi dostaniesz gratis” na warzywa i owoce we wszystkich sklepach w Europie Środkowej, by nie przyczyniać się do marnowania żywności w domach klientów.
Źródło: Tesco Polska, Onet