W najbliższy weekend (1-2 kwietnia) holenderscy producenci upraw szklarniowych otwierają swoje szklarnie dla wszystkich chętnych do ich obejrzenia. Na zainteresowanych tym, co pod szkłem się dzieje czekają nie tylko same uprawy i fachowi przewodnicy po obiektach. Dla każdego coś ciekawego…
Akcje typu „dzień otwartych drzwi” propaguje europejski związek organizacji rolniczych i spółdzielni rolniczych (COPA/COGECA) w gospodarstwach różnych specjalności i w wielu państwach Europy. W Holandii padło – rzecz jasna – na ogrodników. Skrzyknęli się więc i w wiosenny weekend kilkadziesiąt gospodarstw otwiera swoje obiekty dla ciekawskich. Będzie wiele dla panów, pań i dzieci – przede wszystkim można będzie zobaczyć, jak produkuje się to, co potem można kupić – przy okazji posłuchać przygotowanych na popularnym poziomie objaśnień z dziedziny technologii produkcji, ochrony roślin. Oczywiście przygotowane będą materiały co z tym wszystkim można zrobić w swojej kuchni – łącznie z degustacjami czy posiłkami przygotowywanymi przez ekipy kucharzy na miejscu, w gospodarstwach. Dla dzieci przygotowano pobyt w gospodarstwie nie tylko pod kątem oglądania (i dotykania!) roślin, ich kosztowania. Będą również inne niż „botaniczne”, niezbędne dziecku różnorodne atrakcje – choćby malowanie buziek, placyki zabaw.
Wszystko, by przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta, zaintrygować go, nawiązać z nim więź (patriotyzm zakupowy). Akcje przygotowuje się z rozmachem – uruchomiono stronę internetową (www.komindecas.nl) ze spisami, adresami, mapkami dojazdów do gospodarstw uczestniczących w wydarzeniu. Gospodarstwa zamieszczają na nich opisy swoich specjalności, ciekawostki mogące zainteresować ludzi spoza branży. Działają aplikacje na urządzenia mobilne mające ułatwić podjęcie decyzji o wycieczce i trafienie do wybranego obiektu.
Finansowe wsparcie pomysłu zapewniają środki z puli WPR, holenderscy ogrodnicy zadbali także o pomoc sponsorów z branży – są nimi np. Bayer, Yara, FloraHolland.
pg