Sympozjum KUPS: wczoraj i dziś rynku soków

W Wiśle (woj. śląskie) trwa jubileuszowe, dwudzieste Międzynarodowe Sympozjum Krajowej Unii Producentów Soków. Sama organizacja skupiająca branżowych producentów powstała wcześniej, w 1993 roku, zaś międzynarodowa ranga tych spotkań datuje się od III Sympozjum, które miało miejsce w 1999 r. w Rytrze. Okrągła rocznica dorocznych spotkań ludzi i firm sektora przetwórczego jest okazją do przypomnienia obrazu rynku soków sprzed dwudziestu lat i próbą zinterpretowania bieżącej na nim sytuacji.
Rozwojowi produkcji soków w Polsce poświęcił kilka chwil prezes KUPS Julian Pawlak przypominając, że w 1993 roku średnie spożycie tych produktów na mieszkańca Polski wynosiło około 3 litrów. W najlepszym zaś  roku 2009 przekroczyło 35 litrów, spadając w ubiegłym do 30 l/osobę. Bardzo dynamicznie zmieniało się w tym czasie grono producentów soków. W tymże 1993 r. największym graczem na rynku był Hortex z 37% udziałem, na drugim miejscu plasował się Agros-Fortuna (26%), trzeci był Don Traking Donald Duck (20%), na pozostałych przypadało 17%.

Prezes KUPS Julian Pawlak przypomina drogi rozwoju branży soków w ostatnim dwudziestoleciu: w konsumpcji osiągnęliśmy poziom europejskiej średniej.

Pięć lat później Hortex nadal pozostawał liderem, ale już tylko z 20% udziałem w rynku, Agros-Fortuna miał jeszcze 9%, Donald Duck zachował już tylko 4%. Pojawiły się Alima Gerber (6%), Tymbark (6%), Kubuś (6%), Helena (5%), Sonda (5%), Cappy (3%). W latach następnych na polskim rynku pojawiały się „gwiazdy jednego sezonu”, o których dzisiaj nawet konsumenci nie pamiętają – Och!, Scan, Kesz, DiM, Bick Black, Comindex, Milejów, Zagłoba, Sanquick, Baritpol, Martex, Robinson, Patrick. W 2001 roku silnie zaznaczył już swoją obecność Maspex (Tymbark, Kubuś – 22%)), Hortex pozostawał  z 16%, Sonda urosła do 13%, Alima Gerber zachowała 6%. Pojawiły się Aronia (4%), dr Witt 3%.

Obecnie struktura udziałów jest jeszcze inna – Maspex ma 39% udział, ale marki prywatne (private labels) stanowią już 30% rynku, Hortex ma około 14,5%, Polmlek 3,7%, Colian 1,7%, pozostali wytwórcy (ich liczbę szacuje się na około 200 firm, głównie produkujących soki NFC) – 11,1%.

Osobliwością polskiego rynku jest sok marchwiowy. To trzeci co do popularności smak wybierany przez Polaków (17,1% rynku). Najbardziej lubimy smak pomarańczy (24,5%) oraz jabłek (23,1%).
Rynek przetwórstwa owocowo-warzywnego jest poważnym uczestnikiem sektora przetwórstwa rolniczego. Przed dekada lat zagospodarowywał 1,8 mln ton owoców (62% produkcji ogrodniczej), obecnie jest to już 3,1 mln t (72%). Dla warzyw jest to odpowiednio 1,5 mln t (27,5%) i 1,8 mln t (32%). Największą pozycję w produkcji stanowią soki zagęszczone (65%), przetwory owocowe (42%), przetwory warzywne (31%), soki, nektary i napoje z owoców i warzyw (12%). Najważniejszym surowcem pozostaje dla naszego przemysłu jabłko – ponad 2 mln ton jest przerabianych na ZSJ (zagęszczony sok jabłkowy) – to 87,7% zużycia surowca. Na soki NFC (no from concentrate) przeznacza się już 195 tys. t jabłek (8,4% skupowanego surowca). 
Do merytorycznych wątków poruszanych podczas obrad XX Międzynarodowego Sympozjum KUPS będziemy wracać na łamach naszych portali.
pg

Related Posts

None found

Poprzedni artykułPolacy niewiele wiedzą na temat pszczół
Następny artykułMechaniczne przerzedzanie – w 30 minut jeden hektar

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.