Niezwykle ważne jest, żeby polscy konsumenci mieli świadomość, że wybierając na świąteczny stół produkty oznaczone etykietą PRODUKT POLSKI, przyczyniają się do rozwoju krajowego sektora rolno-spożywczego. Pośrednio wspierają również polskich rolników oraz zapewniają sobie oraz swoim bliskim produkty o znakomitych walorach jakościowych oraz smakowych – podkreślił Dyrektor Wroński Zastępca Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Do wsparcia krajowego sektora rolno-spożywczego koniecznej jest podejmowanie przez konsumentów świadomych decyzji zakupowych, szczególnie w intensywnym okresie przedświątecznym. Ważne jest również poprawianie pozycji rynkowej rodzimych produktów poprzez odpowiednie ich oznakowanie. Bardzo istotne są także aktywne działania promocyjne w kraju (m.in. poprzez kampanię „Kupuj świadomie” oraz informację na etykiecie PRODUKT POLSKI), jak i za granicą. Bardzo dobre efekty mogą przynosić działania podejmowane w kierunku dywersyfikacji i rozwijania zasięgu bezpośrednich kanałów dystrybucji w łańcuchu dostaw żywności – w tym również poprzez sprzedaż bezpośrednią, rolniczy handel detaliczny (RHD).
Oznaczenie PRODUKT POLSKI zawiera przekaz, że został on wytworzony w kraju, na bazie rodzimych surowców. W przypadku produktów nieprzetworzonych jest to w 100% krajowy surowiec natomiast w przypadku produktów przetworzonych – w 75%, gdyż dopuszcza się użycie importowanych składników, np. przypraw i bakalii, do 25% masy tych produktów pod warunkiem, że składniki takie nie są dostępne z produkcji krajowej.
Wraz ze znakiem PRODUKT POLSKI, producenci mają możliwość zamieszczania innych oznaczeń i certyfikatów krajowych oraz unijnych, które dodatkowo świadczą o jakości i bezpieczeństwie danego produktu.
Podejmowanie przez Polaków, świadomych decyzji zakupowych w zbliżającym się okresie przedświątecznym jest przejawem patriotyzmu konsumenckiego, który przekłada się m.in. na: zwiększenie sprzedaży polskiej żywności, utrzymanie i tworzenie nowych miejsc pracy, zwiększanie wpływów podatkowych do budżetu państwa i budżetów samorządowych, a pośrednio na rozwój rodzimych przedsiębiorstw i gospodarstw rolnych.
Patriotyzm konsumencki i rosnąca świadomość o pochodzeniu produktów budują silną markę polskiej żywności. Z tego powodu nawet drobne zmiany w wyborach dokonywanych przez polskich konsumentów mogą stanowić impuls do dalszego rozwoju polskiego sektora rolno-spożywczego. Pamiętajmy o tym również w trakcie przedświątecznych zakupów – zaapelował Dyrektor Wroński.
źródło: KOWR