PSL przedstawia wartość polskiego importu i eksportu w 2012 roku

Łączna wartość polskiego eksportu i importu towarów rolno-spożywczych od stycznia do listopada 2012 r. wyniosła 28,2 mld euro i była o ponad 10 proc. większa niż w analogicznym okresie 2011 r. - poinformowali na konferencji prasowej politycy PSL. Politycy PSL przedstawili informacje przygotowane przez resorty: rolnictwa i gospodarki, oparte na danych GUS. Były minister rolnictwa Marek Sawicki podkreślił, że w polskiej gospodarce jest taki dział - handel artykułami rolno-spożywczymi - który w kryzysowym roku 2012 radził sobie dobrze i był źródłem dodatkowych miejsc pracy.
Jak przekonywał, jakość polskich produktów decydowała o dużej dynamice eksportu artykułami rolno-spożywczymi. – Nasze produkty, świeże owoce i warzywa, to najlepszy symbol bezpieczeństwa, jakości – przekonywał Sawicki.
Zdaniem wiceministra rolnictwa Tadeusza Nalewajka (PSL) Polska musi być bardziej ekspansywna na dalekich rynkach, takich jak Chiny czy Indie. Poseł PSL Krzysztof Borkowski zaapelował z kolei do mediów o przedstawianie pozytywów polskiej zdrowej żywności.
Według przedstawionych danych w okresie styczeń-listopad 2012 rok wartość sprzedaży artykułów rolno-spożywczych za granicę wyniosła ogółem 16 mld euro i wzrosła o 15,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2011 roku. Wartość sprzedaży do krajów UE wzrosła o 12,4 proc; ogółem na rynek UE sprzedano towary na kwotę 12,3 mld euro.
W okresie od I-XI 2012 roku importowano z kolei do Polski artykuły rolno-spożywcze na ogólną kwotę 12,2 mld euro (wzrost o 5,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2011 r.). Wartość eksportu do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw wyniosła 1,8 mld euro i w porównaniu z okresem I-XI 2011 roku wzrosła o 33,1 proc.
W okresie I-XI 2012 r. najwięcej artykułów rolno-społecznych o wartości 3,5 mld euro sprzedano do Niemiec i w porównaniu z tym samym okresem 2011 r. był to wzrost o 11,6 proc. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania, gdzie sprzedano towary o wartości 1,2 mld euro. Oznacza to w porównaniu z poprzednim rokiem wzrost o 20 proc.
Kolejnym po Wielkiej Brytanii największym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych była Republika Czeska. W okresie I-XI 2012 roku sprzedano na czeski rynek towary o wartości ok. 1 mld euro (wzrost o 6,5 proc.). Czwartym ważnym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych była Rosja, gdzie sprzedano towary o wartości 966 mln euro (wzrost mniej więcej o 32 proc.). Kolejne miejsca wśród głównych odbiorców artykułów rolno-spożywczych zajęły: Francja (949 mln euro), Holandia (885 mln euro), Włochy (800 mln euro) oraz Słowacja (516 mln euro).
W porównaniu z okresem I-XI 2011 roku wśród ważnych partnerów handlowych największy wzrost eksportu odnotowano w handlu z Irlandią – o 110 proc. oraz z Ukrainą – o 42 proc. Znaczący wzrost eksportu odnotowano także w odniesieniu do krajów arabskich, m.in. takich jak Libia (o 448 proc.), Jemen (o 200 proc.), Arabia Saudyjska (o 88 proc.), Syria (o 83 proc.) oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie (o 66 proc.). Spadek wartości eksportu odnotowano natomiast w przypadku takich krajów, jak Turcja (o 33 proc.) oraz Belgia (o 20 proc.)
W okresie I-XI 2012 roku pod względem wartości przeważała sprzedaż papierosów, mięsa drobiowego, czekolady i wyrobów zawierających kakao, mięsa wołowego, mięsa wieprzowego, wyrobów piekarniczych i cukierniczych, serów i twarogów, soków owocowych, mrożonych owoców, ryb wędzonych oraz cukru.
Za:

Related Posts

None found

Poprzedni artykułRolnicy w UE chcą silnego budżetu rolnego
Następny artykułNie ma porozumienia w sprawie utworzenia inspekcji bezpieczeństwa żywności

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.