3 letni program promocji „Pomidory dobre z natury” powstał z inicjatywy Stowarzyszenia Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami (SPPiOPO). Jego celem jest promocja spożycia pomidorów na rynku polskim i niemieckim, a jego budżet wynosi ponad 3mln Euro. Za jego realizację odpowiedzialne będzie konsorcjum firm NuOrder i VMG wyłonione w drodze przetargu.
Polska w czołówce producentów w Europie
Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej PIB w Warszawie oraz doktora Michała Trzęsowskiego z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu Polska jest piątym producentem pomidorów w Europie. Według SPPiOPO prawie osiemdziesiąt procent produkcji jest sprzedawane na polskim rynku, a pozostałe dwadzieścia procent stanowi eksport. Głównymi odbiorcami polskich pomidorów były dotychczas: Rosja, Ukraina, Białoruś, Czechy, Niemcy i Wielka Brytania. Spośród tych sześciu krajów do momentu wprowadzenia embarga przez Rosję pięćdziesiąt procent eksportu przypadało na ten kraj. W połączeniu z Ukrainą i Białorusią sięgał on siedemdziesięciu pięciu procent. Obecnie Rosja wraz z Niemcami to dwaj najwięksi importerzy pomidorów w Europie, a sąsiedztwo obu krajów stanowi dla Polski duży potencjał rozwoju eksportu tych warzyw. W latach 2005–2013 zanotowano dużą dynamikę importu pomidorów na rynek rosyjski, który wzrósł z 351,8 tysięcy ton do 852,5 tysięcy ton, osiągając według danych Factsheet Russia wartość 1101,8 mln USD.
Projekt „Pomidory dobre z natury”
Program popularyzujący spożycie pomidorów będzie mieć charakter informacyjno-promocyjny. Projekt będzie promowany w mediach zarówno za pośrednictwem internetu, prasy jak i telewizji. Dodatkowym wsparciem będzie kampania internetowa i PR-wa, działania direct mailingowe, współpraca z blogerami oraz eventy: akcje w punktach sprzedaży i placówkach oświatowych oraz udział w targach. Większość działań będzie realizowana na rynku polskim, na który przeznaczono osiemdziesiąt procent budżetu kampanii wynoszącego ponad 3mln Euro. Pozostałe dwadzieścia procent jest dedykowane rynkowi niemieckiemu. Głównym celem projektu jest wzrost świadomości zdrowotnych właściwości pomidorów i ich wartości odżywczej, a także zwiększenie ich spożycia na rynku polskim i niemieckim oraz promocja zdrowej diety. – Pomyślna realizacja kampanii jest dla nas niezwykle istotna i liczymy, że uda nam się trafić z przekazem do dużej liczby konsumentów. Kluczowe są dla nas przede wszystkim te działania, które na szeroką skalę pokażą, jak ważne jest jedzenie warzyw, a z pomidorów uczynią filar zdrowej, zbilansowanej diety i świadomego stylu życia –wyjaśnia Maciej Mularski, Prezes SPPiOPO.
Samo zdrowie w pomidorze
W projekt zostaną zaangażowani eksperci do spraw żywienia, którzy uświadomią konsumentom liczne walory pomidorów. Nie każdy wie, że owoc pomidora ważący około stu osiemdziesięciu gramów, aż w sześćdziesięciu procentach pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, natomiast w dwudziestu pięciu procentach na witaminę E. Pomidor zawiera również beta-karoten, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne – potas, wapń, magnez, żelazo, mangan i kobalt. Kampania przybliży konsumentom wszystkie zalety zdrowotne i smakowe codziennego spożywania pomidorów, zaprezentuje pomidory jako element zbilansowanej diety oraz składnik bazowy smacznej kuchni, ponadto przedstawi zakres oferty tych warzyw oraz informacje na temat jakości i bezpieczeństwa pomidorów pochodzących zUE. Program przeszedł pozytywną weryfikację na szczeblu krajowym i został przekazany do oceny do Komisji Europejskiej. W przypadku wydania przez KE pozytywnej decyzji akceptującej program, początek akcji zaplanowano na luty 2016r. Finansowanie projektu jest przewidziane z budżetu Unii Europejskiej, Polski i samego Stowarzyszenia.
W projekt zostaną zaangażowani eksperci do spraw żywienia, którzy uświadomią konsumentom liczne walory pomidorów. Nie każdy wie, że owoc pomidora ważący około stu osiemdziesięciu gramów, aż w sześćdziesięciu procentach pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, natomiast w dwudziestu pięciu procentach na witaminę E. Pomidor zawiera również beta-karoten, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne – potas, wapń, magnez, żelazo, mangan i kobalt. Kampania przybliży konsumentom wszystkie zalety zdrowotne i smakowe codziennego spożywania pomidorów, zaprezentuje pomidory jako element zbilansowanej diety oraz składnik bazowy smacznej kuchni, ponadto przedstawi zakres oferty tych warzyw oraz informacje na temat jakości i bezpieczeństwa pomidorów pochodzących zUE. Program przeszedł pozytywną weryfikację na szczeblu krajowym i został przekazany do oceny do Komisji Europejskiej. W przypadku wydania przez KE pozytywnej decyzji akceptującej program, początek akcji zaplanowano na luty 2016r. Finansowanie projektu jest przewidziane z budżetu Unii Europejskiej, Polski i samego Stowarzyszenia.
Za: materiały SPPIOPO
pg
pg