– Polska znana jest w świecie jako kraj Chopina, Marii Curie- Skłodowskiej. Te wielkie postaci są częścią naszej historii, dziedzictwa. A my dziś swoją przyszłość widzimy w wyjątkowej polskiej żywności – smacznej i zdrowej. To właśnie z nią Polska jest coraz częściej kojarzona, nie tylko w Europie, ale także w świecie. Na tegorocznym stoisku narodowym będziemy częstować wyrobami zbożowymi, mleczarskimi, mięsnymi i wędliniarskimi, owocami i sokami, naszymi słodyczami i unikatowymi nalewkami – powiedział prezes Agencji Rynku Rolnego Lucjan Zwolak.
Agencja Rynku Rolnego przez trzy dni trwania targów zaplanowała pokazy kulinarne. Będą na nich królowały tradycyjne dania kuchni polskiej, niejednokrotnie przygotowane w nowatorski, zaskakujący sposób.
– Według staropolskiego przysłowia – przez żołądek do serca- zwiedzający zostaną ugoszczeni wszystkim tym, co Polska ma najlepsze. Kucharze przygotują królową polskich zup – staropolski krupnik z kaszą, wołowinę po myśliwsku. Wykorzystają bogactwo naszych pól i lasów – grzyby, kapustę kiszoną, miód, owoce. Polskie stoisko narodowe to dla każdego coś smacznego! – zapewnił prezes Zwolak.
Wydarzeniem towarzyszącym polskiemu uczestnictwu w targach będzie misja gospodarcza. Jej celem jest umożliwienie aktywnym, nowoczesnym przedsiębiorcom nawiązania nowych kontaktów biznesowych, zawarcia owocnych kontraktów, a także rozwój poprzez polsko-chińską współpracę. Współorganizatorem misji jest Prezes firmy China-is-ok.!, która od wielu lat stwarza polskim przedsiębiorcom możliwość spotkań biznesowych z chińskimi partnerami. Antoni Roszczuk przypomina i podkreśla „Konfucjusz powiedział: łatwiej pływa się w oceanie niż w wysychającej kałuży. Polska żywność jest w Chinach mało znana. Co zrobić, żeby to zmienić? Marketing, marketing i cierpliwość!”
W programie misji przewidziano szereg spotkań B2B (bezpośrednich), udział w polsko- chińskim seminarium biznesowym połączonym z sesją matchmakingową i „Store Checks” w Szanghaju.
– Polska oferta eksportowa zawiera wiele produktów, które mogą wzbudzić zainteresowanie na dynamicznie rozwijającym się i coraz bardziej zdywersyfikowanym rynku chińskim. Naszym największym odbiorcą są kraje europejskie i na tych rynkach jesteśmy najbardziej aktywni. Równolegle staramy się promować nasze produkty na innych ważnych rynkach, przede wszystkich na rynku chińskim, gdzie od lat Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi i polscy przedsiębiorcy są obecni na targach Sial China – poinformował wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Tadeusz Nalewajk.
Od pola do stołu…
Polska, dzięki swoim warunkom geograficznym i przyrodniczym prezentuje wysoki potencjał produkcji rolniczej. Wstąpienie w 2004 roku do Unii Europejskiej dało producentom dużą szansę na rozwój, nie tylko na rynku UE, ale także całego świata. Duże inwestycje w nowoczesne technologie przetwórstwa spowodowały, że Polska jest unijnym liderem wśród producentów żywności. Do najbardziej konkurencyjnych działów gospodarki żywnościowej należy sektor mięsny, mleczarski, owocowo-warzywny, cukierniczy oraz przetwórstwa zbóż. Głównymi odbiorcami polskiej żywności są kraje Unii Europejskiej, zwłaszcza Niemcy i Wielka Brytania. W ostatnich latach została odnowiona współpraca z partnerami z rynków wschodnich – Rosją, Ukrainą i Białorusią, a także z innych zakątków świata – USA, Kanadą, Koreą, czy właśnie Chinami.
Surowce z Polski są produkowane metodami tradycyjnymi i przetwarzane w nowoczesnych zakładach przetwórczych. Kontrola jakości żywności realizowana jest na każdym etapie produkcji – od pola do stołu.
Wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn – Klik: „Polska żywność cieszy się coraz większym uznaniem na rynkach międzynarodowych. Dlatego wielką wagę przywiązujemy do jak najwyższych standardów jej produkcji i przetwarzania. Kluczem do sukcesu polskiej żywności, którą promujemy pod hasłem „Polska smakuje”, jest przede wszystkim udana kombinacja tradycji i nowoczesności, połączona z poszanowaniem środowiska. Wyrażam nadzieję, iż hasło „Go China” coraz bardziej odnosić się będzie do eksportu polskich artykułów spożywczych do tego kraju”.
Ministerstwo Gospodarki uruchomiło w 2012 roku trzyletni Program Promocji Branży Polskich Specjalności Żywnościowych. Jego realizacją zajmuje się Agencja Rynku Rolnego. W ramach wsparcia dla przedsiębiorców z branży rolno-spożywczej organizowane są szkolenia i misje gospodarcze, udział w imprezach targowo-wystawienniczych w kraju i na świecie. Uczestnictwo 16 producentów w targach Sial China 2013 to ważne wydarzenie możliwe dzięki funkcjonowaniu i sprawnemu działaniu Branżowego Programu Promocji. Tego typu działania sprawiają, że polski eksport rolno-spożywczy z roku na rok rośnie, z 4 mln Euro w 2003 r do 17,5 mln Euro w roku 2012.
Źródło: ARR