Wartość polskiego ekorynku
Wartość polskiego rynku żywności ekologicznej szacowana jest na 1,36 mld zł w cenach detalicznych (0,5% całego rynku spożywczego). Z końcem 2019 r. w Polsce działało 18 637 gospodarstw legitymujących się certyfikatem.
W czasie pandemii sprzedaż rosła zarówno w sieciach handlowych jak i segmencie specjalistycznym (ok. 850 sklepów). Problemy dotknęły natomiast punkty działające na terenie galerii handlowych.
Produkty świeże
Obserwowane jest zwiększenie procentowego udziału produktów świeżych w zaopatrzeniu specjalistycznych sklepów z żywnością ekologiczną. Sklepy te chcą odróżnić się od supermarketów i dyskontów.
Sprzedaż przez Internet
W ciągu ostatnich 2 lat liczba sklepów internetowych specjalizujących się w sprzedaży żywności ekologicznej podwoiła się (co najmniej). Dzielą się one na dwie grupy: oferujące jedynie produkty suche (zdecydowana większość) i oferujące produkty świeże (zdecydowana mniejszość). Obecnie, w sieci, dynamicznie rośnie sprzedaż produktów świeżych (warzywa i owoce, nabiał, mięso, drób, wędliny), choć nadal stanowi ona niedużą część rynku. Obecnie na rynku działa ok 60 sklepów specjalizujących się tylko i wyłącznie w sprzedaży ekożywności przez Internet. Około 90 łączy taką sprzedaż z działaniami stacjonarnymi.
Najczęściej wybierane produkty ekologiczne
Najchętniej wybieranymi produktami są: produkty do żywienia małych dzieci, jogurty i napoje roślinne oraz produkty z kategorii soki, nektary, napoje.
Polska, UE i świat
Pod względem powierzchni upraw ekologicznych Polska zajmuje 19. miejsce na świecie (507 637 ha). Wydatki przeciętnego Polaka na żywność EKO wynoszą 7 euro/rok, średnia unijna to 76 euro/rok. 16 krajów ma 10% lub większy udział obszarów upraw ekologicznych w całkowitej powierzchni rolnej. 15 krajów ma między 5 a 10%.W Polsce jest to 3,5%.
W przygotowanym przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” znaleźć można najważniejsze dane statystyczne dotyczące polskiego rynku produktów BIO, komentarze ekspertów z branży oraz obszerną analizę sprzedaży m.in. w sieciach handlowych opracowaną przez Nielsen.
Źródło: Polska Izba Żywności Ekologicznej