Stoisko zostało zorganizowane przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
– Wielowiekowe tradycje, stare receptury i najnowsze technologie, w połączeniu technologiami produkcji naszych zakładów przetwórczych, które są jednymi z najnowszych w Europie, dają gwarancję wysokiej jakości i dobrego smaku – zapewnił szef polskiego resortu rolnictwa.
Minister podkreślił, że Chiny pozostają jednym z priorytetowych krajów w promocji polskiego sektora rolno-spożywczego, z uwagi na stałe zainteresowanie przedsiębiorców ekspansją na tym rynku. Dowodem na to jest tradycyjnie liczna obecność polskich wystawców podczas wydarzeń wystawienniczo targowych w tym kraju, także podczas trwającej Chińskiej Międzynarodowej Wystawy Importowej. Atrakcyjność Chin jako partnera we współpracy handlowej bierze się przede wszystkim z wielkości rynku i szybko bogacącej się klasy średniej, poszukującej nowych, wyrafinowanych produktów.
– Liczymy na to, że dzięki rozwojowi rynku konsumenckiego w Chinach będzie wzrastał popyt na europejskie produkty wysokiej jakości – dodał minister Ardanowski.
Polski minister wyraził też nadzieję, że obecność na Chińskiej Międzynarodowej Wystawie Importowej, okrzykniętej najważniejszym tegorocznym wydarzeniem wystawienniczym w Chinach, ułatwi polskim przedsiębiorcom nawiązanie trwałych i korzystnych relacji biznesowych z partnerami chińskimi. Resort rolnictwa programowo wspiera polskich producentów w działaniach promocyjnych i dzięki wspólnym wysiłkom możemy cieszyć się z faktu, że polska żywność zdobywa uznanie coraz większej liczby odbiorców na całym świecie, a polskie firmy sektora rolno-spożywczego coraz chętniej wchodzą na zagraniczne rynki.
– Gorąco zapraszam do odwiedzania naszego stoiska w celu lepszego poznania polskich wyrobów drobiowych, mlecznych, przetworów owocowo-warzywnych, a także szerokiej gamy napojów oraz produktów zbożowych – zachęcał minister.
Szansą na wzmocnienie naszych kontaktów handlowych jest również podpisywane we wtorek porozumienie o współpracy pomiędzy Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa i Ogólnochińskim Stowarzyszeniem Rolnych Rynków Hurtowych. – Dzięki tej współpracy polscy producenci będą mogli zaoferować chińskim konsumentom wiele ciekawych produktów wysokiej jakości. Obecnie naszymi głównymi hitami eksportowymi na rynek chiński są produkty drobiowe, mleczarskie i słodycze – powiedział polski minister.
Jednak zachodzące procesy – z jednej strony intensywna współpraca naszych władz w tworzeniu korzystnych warunków dla wymiany handlowej, a z drugiej – rosnące zainteresowanie chińskich konsumentów nowymi produktami wysokiej jakości pozwalają sądzić, że popyt na polskie produkty będzie wzrastał, zarówno w ujęciu ilościowym, jak również w ujęciu dywersyfikacji produktowej.
– Liczymy na przychylność chińskiego środowiska biznesowego dla prowadzonych wspólnie z chińską administracją prac ukierunkowanych na umożliwienie eksportu kolejnych produktów – podkreślił minister Ardanowski i dodał, że sektor rolno-spożywczy stał się jednym z liderów polskiego handlu.
– Dzięki surowcom doskonałej jakości oraz jednemu z najnowocześniejszych przemysłów spożywczych w Europie polska żywność stała się pożądanym produktem na wielu rynkach zagranicznych – zaznaczył szef polskiego resortu rolnictwa.
Produkty rolno-spożywcze stanowią 13% udziału w ogólnej wartości naszego eksportu.
– Jesteśmy partnerem perspektywicznym, a współpraca z polskimi producentami jest szansą na rozwój i korzystną współpracę zarówno dla importerów, jak i eksporterów produktów rolno-spożywczych – zwrócił uwagę minister Jan Krzysztof Ardanowski. Podkreślił też, że ten sektor gospodarki oparty jest w naszym kraju na rodzinnych gospodarstwach rolnych i posiada zrównoważony charakter. Rozwija się dynamicznie, ale jednocześnie dba o środowisko naturalne.
– W relacjach z partnerem chińskim oczekujemy przede wszystkim intensyfikacji dynamiki eksportu artykułów rolno-spożywczych do Chin oraz ułatwień w dostępie polskich produktów do chińskiego rynku.- powiedział minister Ardanowski podczas rozmów z ministrem Generalnej Administracji Celnej Ni Yuefengiem.
Podczas spotkania omówiono stan i perspektywy zakończenia procedur dostępu do chińskiego rynku polskich produktów, w tym m.in. drobiarskich i mleczarskich na cele paszowe. Dużo uwagi poświęcono także kwestii regionalizacji eksportu świń i mięsa wieprzowego ze stref wolnych od ASF oraz możliwościom współpracy eksperckiej w tej kwestii.
Chiny pozostają kluczowym partnerem gospodarczym Polski w Azji, a także krajem priorytetowym w promocji polskiego sektora rolno-spożywczego.
Wartość eksportu do Chin w 2017 r. wyniosła 101 mln EUR. Głównymi pozycjami eksportowymi były: serwatka (udział w strukturze eksportu 25,7%), mleko i śmietana, niezagęszczone (udział 11%), ekstrakt słodowy; przetwory spożywcze z mąki (głównie przetwory dla niemowląt) z udziałem 9%.
W okresie I-VIII.2018 Polska wyeksportowała do ChRL towary rolno-spożywcze o wartości 76 mln EUR, co oznacza wzrost o 16% w stosunku do analogicznego okresu roku 2017. Największym zainteresowaniem chińskich partnerów cieszyły się: serwatka oraz mleko
i śmietana niezagęszczone.