1 maja rusza najbardziej prestiżowe wydarzenie wystawiennicze na świecie - EXPO 2015 w Mediolanie. Polska jest na finiszu przygotowań do imprezy. W stolicy Lombardii chce promować przede wszystkim polską żywność, a jej symbolem ma być jabłko.
Polska ekspozycja będzie w całości powiązana z tematem przewodniemu EXPO – „Wyżywienie planety, energia dla życia”. W Mediolanie będziemy promować przede wszystkim nasz przemysł rolno-spożywczy.
W centralnym punkcie terenów EXPO 2015 powstaje polski pawilon. Ma przyciągać odwiedzających wyjątkową elewacją – projekt warszawskich architektów z pracowni 2pm przedstawia charakterystyczny dla polskiego krajobrazu sad jabłoni otoczony lustrami, wnętrze zaś kryje się za prostą, ażurową konstrukcją, nawiązującą do drewnianych skrzynek na jabłka. Wejście do polskiego pawilonu prowadzić będzie przez wysoką, wąską szczelinę, która skieruje gości do sadu jabłoni, inspirowanego obrazem Józefa Mehoffera pt. „Dziwny ogród”. W przestrzeni ogrodu pojawią się również audiowizualne nawiązania do szczególnie cenionej we Wło-szech poezji Wisławy Szymborskiej.
Na 1,4 tys. mkw. przestrzeni ekspozycyjnej pawilonu znajdą się m.in. restauracja, sklep, sala kinowa, instalacja multimedialna prezentująca polski przemysł rolno-spożywczy, sala zabawy interaktywnej oraz przestrzeń wystaw czasowych, wykorzystywana m.in. przez regiony. W polskim pawilonie goście będą mogli zapoznać się z produktami oferowanymi przez polskich przedsiębiorców dzięki pokazom kulinarnym, debatom, spotkaniom promocyjnym, konferen-cjom oraz innym wydarzeniom, zarówno o charakterze biznesowym, jak i mniej formalnym.
„Polską marką w świecie – nie tylko w produkcji żywność, ale nawet w ostatnim czasie marką polityczną – stały się jabłka. Te fantastyczne owoce będą symbolem naszej obecności na EXPO 2015” – mówił na środowej konferencji wiceminister gospodarki Arkadiusz Bąk. Jak zauważył, mamy pierwsze miejsce w produkcji jabłek w UE i czwarte na świecie. „W wiśniach jesteśmy pierwsi w Europie i trzeci na świecie. W owocach jagodowych – pierwsze miejsce w UE w produkcji malin, trzecie miejsce w produkcji truskawek, pierwsze miejsce w produkcji porzeczek, drugie miejsce w produkcji agrestu, pierwsze miejsce na świecie w produkcji aronii” – podkreślił wiceminister. Zaznaczył też, że jesteśmy potentatem w produkcji zbóż, ziemniaków, mleka, mięsa drobiowego, czy wołowiny.
Jak dodał Bąk, EXPO to także doskonała okazja do promocji polskiej przedsiębiorczości. „Chcemy wspomóc polskich przedsiębiorców w rozwijaniu działalności poza granicami kraju i kreować pozytywny wizerunek polskiego biznesu w Europie i na świecie. Zależy nam również na wzmacnianiu zaufania zagranicznych partnerów do polskiej gospodarki, silnie i trwale powiązanej z gospodarką międzynarodową” – powiedział. Komisarz generalny sekcji polskiej Expo 2015 Sławomir Majman poinformował, że sprawy programowe udziału Polski w wystawie są już za nami, pawilon jest już gotowy, a do rozwiązania pozostały tylko kwestie techniczne. „W polskim pawilonie w sadzie będą rosły polskie jabłonie, w miarę potrzeby wymieniane, ze względu na klimat panujący we Włoszech w środku lata. Pamiętajmy, że EXPO to nie targi, na których wystawiają się firmy, ale festyn i wielkie widowisko, które odbywa się raz na pięć lat. Chcemy odwiedzającym nasz pawilon przekazać jedno przesłanie – Polska jest światowym imperium przetwórstwa żywność” – podkreślił Majman. Dodał, że na Expo przez sześć miesięcy prezentowany będzie też przegląd polskiego kina.
„Rozpoczynając ostatni etap przygotowań, chcemy maksymalnie wykorzystać potencjał, jaki daje udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015. To szansa na przedstawienie naszych osiągnięć w jednym z kluczowych sektorów polskiej gospodarki, a tym samym na wzmocnienie potencjału eksportowego polskich przedsiębiorców” – powiedziała na konferencji Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Nasz pawilon będzie czwartym co do wielkości pawilonem wśród wszystkich krajów biorących udział w wystawie. Tuż obok niego powstają m.in. pawilony Włoch, Francji, Holandii i Watykanu.
Organizowane od 1851 roku wystawy EXPO uznawane są za najbardziej prestiżowe wydarzenia promocyjne na świecie. Od 1 maja do 31 października w Mediolanie zaprezentuje się niemal 150 państw oraz organizacji, które przedstawią swoje osiągnięcia związane z przemysłem rolno-spożywczym. Organizatorzy EXPO 2015 podkreślają edukacyjną rolę wydarzenia, zarówno w zakresie promowania zdrowego odżywiania, jak i poszukiwania sposobów rozwiązania problemu braku żywności w niektórych regionach świata.
Budżet udziału Polski w Expo to nieco ponad 60 mln zł, z czego ok. 7 mln zł pochodzi z budżetu, a reszta z funduszy europejskich.
za: