Licznie reprezentowane były grupy i organizacje producentów owoców i warzyw, firmy dostarczające maszyny i urządzenia do upraw polowych, sprzęt niezbędny w nowoczesnej sortowni i pakowni. Przedstawiono wiele innowacyjnych rozwiązań, niektóre z nich konkurowały o miano Oskarów Macfrut w czterech kategoriach: maszyny i technologie do selekcjonowania i pakowania (nagrodę otrzymała firma Sorma Group za urządzenie służące do naważania, głównie owoców cytrusowych, WD4-125 o wydajności 100 opakowań/min.); opakowania i materiały opakowaniowe (nagrodę otrzymała firma Bonduelle za nowe, ekologiczne opakowanie do sałatek gotowych do spożycia „Agita e Gusta”; fot. 1); nasiona i świeże produkty warzywno-owocowe (nagrodę otrzymała firma La Linea Verde za koktajle mleczno-owocowe z linii „DimmidiSi” pakowane w 150-ml butelki; fot. 2); logistyka i usługi (nagrodę otrzymała firma C.M. s.r.l. za wywrotnicę CM 165 przystosowaną do skrzyń różnej wielkości; fot. 3).
Fot. 1. Ekologiczne opakowania do sałatek z linii „Agita e Gusta” od Bonduelle
Fot. 2. Soki i koktajle mleczno-owocowe z linii „DimmidiSì” w poręcznych butelkach
Fot. 3. Wywrotnica CM 165 przystosowana do obsługi skrzyń różnej wielkości
Nagrody te zostały przyznane przez komisję złożoną z przedstawicieli instytucji i ośrodków badań w dziedzinie rolnictwa i żywności. Dodatkowo nagrodę specjalną dla gruszek ‘Falstaff’ otrzymał włoski ośrodek naukowy C.R.A. (Consiglio per la Ricerca e la Sperimentazione in Agricoltura) w Forli współdziałający ze szkółką New Plant oraz głównymi firmami aktywnymi w sektorze produkcji i przetwórstwa owoców i warzyw w regionie Emilia-Romania: Apofruit-Italia, Apo-Conerpo oraz Orogel-Fresco (więcej czyt. Nowa kreacja gruszek – Falstaff).[NEW_PAGE]W przeddzień targów, 25 września, odbyło się całodniowe sympozjum „truskawkowe”. Tematy prelekcji przygotowanych przez światowych ekspertów dotyczyły nowych odmian, uprawy w różnych częściach globu, marketingu i komercjalizacji. W salach konferencyjnych Cesena Fiera w ramach targów zaplanowano również wiele spotkań i warsztatów poświęconych problemom uprawy i konkurencji ekonomicznej m.in. moreli i melonów oraz włoskiej „gamie IV”, czyli produktom gotowym do spożycia. Jeden z paneli dyskusyjnych przybliżał tematykę produkcji świeżych owoców i warzyw w Jordanii, której znaczenie jako eksportera do Europy w ostatnim czasie wzrasta. Podsumowano także dotychczasowe doświadczenia projektu „Owoce w szkole” w krajach europejskich, m.in. we Włoszech, na Węgrzech i w Polsce.
Podczas targów widoczny był trend do wprowadzania na rynek produktów „gamy IV”. Wśród nich najwięcej różnego rodzaju sałatek warzywnych, mieszanek sałat i innych warzyw liściowych. Konsorcja zajmujące się pakowaniem świeżych owoców często wprowadzają do sprzedaży sałatki owocowe lub owoce ready-to-eat w specjalnie do tego przygotowanych pojemnikach z modyfikowaną atmosferą. Produktami wygodnymi do użycia są musy owocowe proponowane w zakręcanych saszetkach przeznaczone dla dzieci (wspierające akcję „Owoce w szkole”) lub w łatwych do transportu i otwierania aluminiowych opakowaniach. Według wystawców, zawierają one jedynie rozdrobnioną pulpę owocową, nie mają dodatku konserwantów ani cukru. Targi licznie odwiedzane były przez grupy dzieci szkolnych i przedszkolnych, dla których przygotowano warsztaty (fot. 4) i prelekcje poświecone m.in. wartościom odżywczym świeżych i minimalnie przetworzonych owoców oraz warzyw.
Fot. 4. Warsztaty edukacyjne dla dzieci
Dorota Łabanowska-Bury
Fot 1-4 D. Łabanowska-Bury