Kauczuk naturalny to wyjątkowy surowiec i jeden z najważniejszych składników opony samochodowej. W oponach do samochodów osobowych stanowi od 10 do 30 proc., a jego udział w oponach do pojazdów użytkowych wzrasta nawet do 40 proc. Obecnie jest on pozyskiwany niemal wyłącznie z kauczukowców uprawianych jedynie w tzw. pasie kauczukowym wokół równika. Zapotrzebowanie na samochody i opony stale rośnie, będzie zatem wzrastało również zapotrzebowanie na kauczuk, którego produkcja niesie ze sobą wiele ograniczeń. Kauczukowiec zaczyna wytwarzać lateks do produkcji kauczuku dopiero po około siedmiu latach. W przeszłości doprowadzało to nierzadko do nieprzewidywalnych wahań cen tego surowca. Co więcej, aby zaspokoić popyt w Azji, Afryce i Ameryce Południowej powstają ogromne monokultury zastępujące las pierwotny.
Continental powołał więc start-up techniczny z Instytutem Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej im. Fraunhofera; IBMES (niem. Fraunhofer-Institut für Molekularbiologie und Angewandte Oekologie) prowadząc badania nad uzyskaniem kauczuku naturalnego z korzeni mniszka. Otrzymany w wyniku współpracy kauczuk z mniszka znakomicie wytrzymuje porównanie ze swoim tradycyjnym odpowiednikiem – pod względem chemicznym jest identyczny z produktem kauczukowca. Co więcej, wykorzystywany przez Continental gatunek mniszka jest tak mało wymagający, że jego uprawa będzie możliwa na glebach uważanych dotąd za nieużytki.
Opracowana przez Continental technologia pozwoli na produkcję kauczuku „tuż za rogiem” – w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki. Dzięki temu koszty związane z transportem surowca i emisją zanieczyszczeń będą znacznie niższe. Dodatkowo, uprawa mniszka na mało wartościowych gruntach niskiej jakości pozwoli zapobiec dalszemu niszczeniu cennych lasów deszczowych i dżungli w regionach tropikalnych. Monokultury kauczukowca w samej Azji zajmują obecnie powierzchnię ponad dziesięciu milionów hektarów!
Źródło: