W lutym br. odbyły się Międzynarodowe Targi Owocowo-Warzywne Fruit Logistica. W ofercie wystawców, także pozaeuropejskich, znalazły się m.in. owoce i warzywa w stanie nieprzetworzonym, przyprawy, bioprodukty. W Centrum Techniki prezentowany był sprzęt i rozwiązania związane z pakowaniem, etykietowaniem, magazynowaniem, transportem, przeładunkiem i prezentacją towarów. Można było zapoznać się z usługami komputerowymi dotyczącymi zarządzania logistycznego, usługami firm transportowych.
Berlińskie targi to okazja do podpatrzenia światowych trendów w pakowaniu warzyw. Specjaliści przybyli na tegoroczną wystawę podkreślali, że nie jemy tylko dlatego, że jesteśmy głodni. Według ekspertów codziennie rozważamy około 200 decyzji związanych z żywnością. Ponadto zaznaczali, że sektor warzyw i owoców jest bardzo konkurencyjnym rynkiem i często jedynym sposobem na wyróżnienie produktu jest odpowiednie jego opakowanie. Dlatego warto zwrócić uwagę na dobry projekt opakowania. Nieustannie przedstawiciele branży prowadzą badania, jaki jego element, kształt działa na konsumentów.
Wiadomo, że na pewno znaczną rolę odgrywa kolor. Wiele osób przywołuje w tym miejscu przykład jednej ze znanych sieci fast food i zwraca uwagę na kolor żółty i czerwony – pobudzają one głód i wpływają na zakup produktu.
W ofertach firm wiele jest opakowań przezroczystych. Jak one wpływają na nasze nawyki żywieniowe? Otóż jako konsumenci często chcemy widzieć np. rzodkiewkę, sałatę czy kalafior. Chcemy przekonać się o ich świeżości. Opakowanie takie daje nam tę możliwość. I co ciekawe, co podkreślali m.in. producenci sałaty w Berlinie, jeżeli produkt jest świeży w przezroczystych opakowaniach, konsument kupuje takie warzywa na ogół w większej ilości niż jest mu potrzebne.
Przezroczyste elementy opakowania sprawdzają się w gatunkach, które kojarzymy ze świeżością, np. sałata. Folia umożliwia nam sprawdzenie czy liście nie są zwiędłe
Specjaliści podkreślają, że samo ułożenie warzywa w opakowaniu może oddziaływać na decyzje zakupowe konsumentów
Warto pamiętać, że nasza skłonność do zakupów jest wspierana przez różne bodźce. Jednym z najważniejszych, zgodnie z badaniami, jest opakowanie.
Tekst i fot. M. Bartczak
Artykuł pochodzi z numeru 5/2015 miesięcznika „Warzywa”
Więcej przykładów trendów w opakowaniach – w galerii.