Jednym z nowych kierunków rozwoju opakowań są opakowania aktywne i inteligentne. Zadaniem tych pierwszych jest przedłużenie okresu przydatności do spożycia, natomiast te drugie umożliwiają monitorowanie jakości znajdujących się w opakowaniu wyrobów i komunikowanie ewentualnych zmian konsumentowi.
Ocenia się, że udział w rynku tzw. zaawansowanych opakowań (aktywne, pochłaniające tle, pochłaniające dwutlenek węgla, z regulacją etylenu, pochłaniające wilgoć czy zapachy, przeciwdrobnoustrojowe, inteligentne) jest stosunkowo niewielki (ok. 5 proc.), ale dostępne dane wskazują, na fakt systematycznego wzrostu ich sprzedaży z poziomu 15,8 mld USD w 2010 roku do 23,5 mld w 2015 roku. Obecnie, głównym miejscem sprzedaży opakowań aktywnych i inteligentnych jest Ameryka Północna i Europa.
Przewidywany jest wzrost wartości sprzedaży z 11,7 mld USD (2011 r.) do 25 mld USD (2021 r.). W 2021 roku najwięcej tego typu wyrobów będą wykorzystywać Amerykanie, Japończycy i Australijczycy. W Europie liderami sprzedaży będą Niemcy i Wielka Brytania.
za:http://rme.cbr.net.pl