W ramach 111 mln euro, które w tym roku planuje wydać Komisja Europejska 30 mln euro przeznaczonych ma być na wsparcie promocji produktów z mięsa wieprzowego i sektora mleczarskiego. Producenci z tych sektorów szczególnie cierpią w wyniku spadających cen.
Unijny komisarz ds. rolnictwa Phil Hogan udaje się w przyszłym tygodniu do Kolumbii i Meksyku wraz z kilkudziesięcioosobową grupą przedsiębiorców, aby pomóc im w zdobywaniu nowych kontraktów. Z Polski zabiera ze sobą przedstawiciela Lactimy – producenta wyrobów mleczarskich, serków topionych i twarogowych oraz masła, a także reprezentanta związku hodowców trzody chlewnej.
– To początek naszej ofensywy dyplomatycznej, będziemy się interesować różnymi nowymi rynkami w 2016 roku – powiedział Hogan w czwartek niewielkiej grupie dziennikarzy w Brukseli. W kwietniu komisarz UE chce się udać do Chin i Japonii, a później do Wietnamu i Indonezji.
– Chcemy otworzyć nowe możliwości rynkowe dla producentów jabłek i gruszek. Przedstawię prezentację w ich imieniu podczas wizyty w Kolumbii i Meksyku – zapowiedział Hogan. Polscy przedsiębiorcy stale poszukują nowych możliwości eksportu jabłek ze względu na zamknięcie ważnego dla nich rynku rosyjskiego.
Obrót ponad 40 przedsiębiorstw, których przedstawiciele będą w przyszłotygodniowej misji gospodarczej wraz z Hoganem wynosi mniej więcej tyle ile PKB Finlandii. UE ma umowy o wolnym handlu zarówno z Meksykiem jak i Kolumbią, jednak zdaniem KE są one przestarzałe dlatego należy rozmawiać o ich przeglądzie.
Komisarz wskazał również na potencjał, jaki może się wiązać ze zniesieniem sankcji wobec Iranu i otwarciem tamtejszego rynku na produkty z UE. W połowie stycznia Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej poinformowała, że Iran wypełnił wszystkie zobowiązania wynikające z porozumienia nuklearnego. W rezultacie USA i UE zniosły sankcje nakładane na Iran od 2006 roku. Jeszcze w styczniu Iran zawarł pierwsze porozumienia gospodarcze m.in. dotyczące zakupów samolotów we Francji.
Działania KE mają złagodzić wpływ rosyjskiego embarga, które odczuło większość europejskich firm, szczególnie działających na rynkach owoców, warzyw oraz nabiału.
Źródło: