W dniu 5 grudnia końca dobiegła dwuletnia kampania pt. „Jedz witaminy i wracaj do zdrowia” realizowana w ponad 40 szpitalach na terenie całego kraju. Pomysłodawcą i realizatorem był Związek Sadowników RP (przy współudziale pomocą urzędów marszałkowskich oraz Agencji Rynku Rolnego), a celem nadrzędnym było zwiększenie świadomości o zdrowotnych walorach owoców i warzyw, wyrobienie zdrowych nawyków żywieniowych wśród dzieci i młodzieży oraz wzrost krajowego popytu na te produkty.
Kampania „Jedz witaminy i wracaj do zdrowia” przeprowadzona została w 40 szpitalach z oddziałami dziecięcymi w Polsce (w większości z woj. mazowieckiego). Budżet kampanii to ponad700 tys. zł, z których głównie zakupiono materiały promocyjne oraz ulotki informujące o profilaktyce chorób i zdrowotnych walorach owoców i warzyw. Raz na dwa tygodnie do stołówek szpitalnych dostarczane były nie tylko jabłka, ale i gruszki, śliwki, ogórki, papryka. Większość dostaw przewidziana była w okresie dużej podaży owoców i warzyw, a więc głównie na jesieni i w zimie.
Duży wkład w kampanię mieli sadownicy i grupy producenckie, którzy na własny koszt dostarczali(głównie jabłka) produkty do szpitali. W trakcie trwania kampanii małym pacjentom rozdano łącznie 70 ton owoców. Ponadto w ramach kampanii nie tylko rozdawano owoce wraz z materiałami promocyjnymi, ale także organizowano pogadanki z dietetykami, w których uczestniczyli mali pacjenci szpitali wraz z rodzicami. Zdaniem sadowników była to bardzo udana akcja, którą – o ile środki finansowe na to pozwolą – należałoby kontynuować w kolejnych latach.
Źródło: FAMMU/FAPA