...to słowa, które chyba najczęściej padały podczas pierwszego dnia konferencji towarzyszącej XIII Międzynarodowym Targom Agrotechniki Sadowniczej – FruitPRO, która odbyła się 1-2 lutego 2017 r. w Warszawie.
Sytuacja na rynku jabłek po roku 2016
Jak podkreślał poseł Mirosław Maliszewski, prezes ZSRP, embargo ma i będzie miało decydujący wpływ na poziom cen jabłek. Nie ma bowiem szans na szybkie zastąpienie rynku rosyjskiego innym. Mimo iż mechanizmy związane z wycofaniem jabłek z rynku były przez wielu krytykowane i pozostawiały wiele do życzenia, to i tak miały największy wpływ na wzrost ich ceny. Przy czym należy pamiętać, że od lat występuje ogromna dysproporcja w cenach jabłek w ramach UE. Jak na razie w Polsce mamy niższe koszty produkcji, dzięki mniejszym, niż w krajach zachodniej Europy, kosztom siły roboczej. Należy liczyć się jednak z tym, że systematycznie koszty te będą rosły i u nas, w tym właściwie siły roboczej. Jednocześnie nowe rynki zbytu mają ogromne wymagania jakościowe (a produkcja takich owoców nie jest tania), które musimy spełnić, aby nie utracić zaufania tych odbiorców. Na tych rynkach jakość jest bowiem czynnikiem, który liczy się przede wszystkim.
Mirosław Maliszewski
Perspektywiczne odmiany jabłek do obrotu międzynarodowego – Obecnie o tym, co opłaca się produkować decyduje rynek. Pod wpływem wymagań stawianych przez konsumentów zmienia się więc i struktura odmian w sadach, zarówno w Europie, jak i na świecie – mówił dr Helwig Schwartau, AMI Hamburg, Niemcy. Z badań prowadzonych na rynku niemieckim wynika, że młodzi konsumenci preferują odmiany klubowe, a także wzrasta zainteresowanie produktami ‘bio’ – a więc nie cena jest tu głównym czynnikiem zakupowym, lecz jakość produktu. Najchętniej kupują oni Kanzi® i Pink Lady®. Dlatego też część sadowników rezygnuje z produkcji odmian standardowych na korzyść właśnie klubowych.
Zdaniem dr H. Schwartau, przyszłość należy do jabłek wysokiej jakości, które odróżniają się od produkcji masowej, czyli do odmian klubowych i organicznych. Odmiany te są też sposobem na zdobywanie udziałów w rynku oraz sposobem na sprostanie konkurencji. Produkcja odmian klubowych zapewnia bowiem producentom jabłek z zachodniej Europy przewagę nad dostawcami jabłek standardowych odmian ze wschodniej części kontynentu. Uzyskują oni za nie wyższe ceny, ale też – jak zaznaczył dr H. Schwartau – ponoszą znaczne koszty związane z ich produkcją. Prelegent zwróci też uwagę, że oprócz wzrostu uprawy w ostatnich latach odmian klubowych w wielu krajach zwiększa się również produkcja odmiany ‘Gala’. Jabłka te można bowiem sprzedać niemal na każdym rynku na świecie.
Dr Helwig Schwartau
Jakich jabłek oczekuje rynek w Chinach oraz na Bliskim Wschodzie?
Jak informował Chris White, prezes FruitNet (Wielka Brytania), konsumenci w Chinach, szczególnie młode pokolenie, mają mocne poczucie wartości produktów markowych. Możliwość kupowania rzeczy markowych jest dla nich nobilitacją, czymś co świadczy o pewnym ich statusie społecznym. Młodzi konsumenci cenią sobie jakość ponad dobrą cenę. Zaopatrują się głównie w supermarketach, a kupno markowych produktów jest dla nich bardzo istotnym aspektem. – Dobrze są tam też postrzegane np. wysokiej jakości owocowe i warzywa z Europy. Chińczycy oczekują jednak, że produkty te będą oferowane w atrakcyjny sposób, że ich wysoka jakość będzie odpowiednio wyeksponowana – mówił Chris White.
Chris White
Przechowywanie i przygotowanie jabłek przeznaczonych na dalekie rynki
– Myśląc o sprzedaży owoców na dalekie rynki musimy przestrzegać wytycznych określonych przez ich odbiorców, a przede wszystkim wymagań fitosanitarnych. Podstawą jest wysoka jakość owoców. A ta docelowo zależy nie tylko od samych zabiegów agrotechnicznych prowadzonych przez cały sezon wegetacyjny w sadzie. Równie ważne jest też właściwe wyznaczenie terminu zbioru owoców. Następnie ich zbiór, transport, schłodzenie – mówił dr Krzysztof Rutkowski, IO Skierniewice.
Jeśli owoce mają być przeznaczone na eksport na dalekie rynki ważne jest, aby miały one oczekiwaną jędrność nie podczas przygotowania ich do sprzedaży, ale po dotarciu do odbiorcy i jeszcze przez określony czas podczas ich pobytu na półce sklepowej. Należy więc uwzględnić to, że transport na te rynki może trwać nawet 1,5 miesiąca i po takim czasie owoce muszą mieć oczekiwaną jędrność. – Przewidywanie zmian cech jakościowych podczas przechowywania, transportu i obrotu towarowego to kluczowe wyzwania dla osób zarządzających jakością. Pomiary takie prowadzone systematycznie ułatwia określenie przydatności owoców do dalekiego transportu – mówił dr K. Rutkowski.
Dr Krzysztof Rutkowski
Szansom wzrostu eksportu polskich jabłek oraz wyzwaniom, jakim należy sprostać była także poświęcona debata, w której uczestniczyli poseł Mirosław Maliszewski (prezes ZS RP), dr Zbigniew Niesiobędzki (Polsko-Chińska Rada Biznesu), Marek Marzec (EwaBis), Waldemar Żółcik (Activ), a prowadził ją prof. dr hab. Kazimierz Tomala (SGGW Warszawa). Wszyscy jej uczestnicy jednomyślnie zwracali uwagę na to, że aby odnieść sukces w tej materii postawą jest wysoka jakość oferowanych produktów, a także zdobycie i utrzymanie zaufania tamtejszych odbiorców owoców.
Uczestnicy debaty, od lewej: Marek Marzec (Ewa Bis), dr Zbigniew Niesiobędzki (Polsko-Chińska Rada Biznesu), Mirosław Maliszewski (ZSRP) i Waldemar Żółcik (Unia Owocowa)
Ta strona używa plików Cookie. Klikając "Zgoda", zgadzasz się na wykorzystanie wszystkich plików Cookie. Szczegółowych wyborów możesz dokonać w sekcji ustawienia.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
_GRECAPTCHA
6 months
Google Recaptcha service sets this cookie to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category.
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
dt
1 year
This cookie is set by AddThis and is used to share content through email and various social media platforms.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie stores and identifies a user's unique session ID to manage user sessions on the website. The cookie is a session cookie and will be deleted when all the browser windows are closed.
rc::a
never
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::b
session
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::c
session
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::f
never
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wpEmojiSettingsSupports
session
WordPress sets this cookie when a user interacts with emojis on a WordPress site. It helps determine if the user's browser can display emojis properly.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
yt-player-headers-readable
never
The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience.
yt-remote-cast-available
session
The yt-remote-cast-available cookie is used to store the user's preferences regarding whether casting is available on their YouTube video player.
yt-remote-cast-installed
session
The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-fast-check-period
session
The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos.
yt-remote-session-app
session
The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player.
yt-remote-session-name
session
The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY
never
The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
_fbp
3 months
Facebook sets this cookie to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising after visiting the website.
_ga
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors.
_ga_*
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to store and count page views.
_gat_gtag_UA_*
1 minute
Google Analytics sets this cookie to store a unique user ID.
_gid
1 day
Google Analytics sets this cookie to store information on how visitors use a website while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the collected data includes the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements by tracking user behaviour across the web, on sites with Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days 1 minute
Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile.
NID
6 months
Google sets the cookie for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to unwanted mute ads, and to measure the effectiveness of ads.
PREF
8 months
PREF cookie is set by Youtube to store user preferences like language, format of search results and other customizations for YouTube Videos embedded in different sites.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
ttwid
1 year
Tiktok sets this cookie to keep track of user authentication and session information.
udmts
1 year
AT Internet places this cookie to track the effectiveness of the website's advertising efforts by collecting information on the conversion rate of the website's ads across multiple websites.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.