Analitycy EastFruit doliczyli się, że sprzedaż owoców jagodowych uzyskała lepsze wyniki globalnie niż sprzedaż jabłek. Wszystko przez rosnące nasadzenia, poprawę technologii obrotu i logistyki oraz rozwój zamrażalnictwa.
Międzynarodowy handel owocami jagodowymi w 2017 roku był wart więcej niż handel jabłkami. Jagody osiągnęły poziom 11 mld USD, o około 5,5% wyższy niż uzyskały jabłka.
Według A. Yarmaka (FAO) tendencja ta będzie się nasilać – jabłka tracą pozycję na rzecz modnych obecnie jagód. W dodatku te ostatnie mają obiektywne przewagi – rosną ich nasadzenia (głównie borówki wysokiej), poprawia się ich jakość w obrocie, rośnie zamrażalnictwo. Są duże zmiany w technologii pakowania tych owoców, zwiększa się zasięg eksportu. Mankamentem jest wyższa ich jednostkowa cena.
Podczas gdy światowy handel jabłkami od kilku lat stagnuje, rynek jagodowych rośnie w przeciętnym tempie przekraczającym 6%. W Unii Europejskiej ten wzrost jest nawet wyższy – wynosi 8% rocznie.
Za: east-fruit.net
PG