Uroczystego otwarcia targów dokonał pomysłodawca i główny organizator imprezy – Artur Stasiak, prezes firmy handlowej SilviCola.
Uczestnicy wykładów mieli okazję wysłuchać interesujących wystąpień dotyczących jakości owoców i warzyw, produktów ekologicznych w sieciach handlowych oraz zarządzania rentownością w branży owocowo-warzywnej. Specjalista z Polsko-Chińskiej Rady Biznesu omówił specyfikę rynku chińskiego oraz przedstawił regulacje i przepisy obowiązujące w eksporcie do tego kraju. Mówiono także o konsekwencjach rosyjskiego embarga, a także wpływie nałożonych ograniczeń na ceny oraz rozlokowanie na zagranicznych rynkach polskich owoców i warzyw. Przedstawiono także prognozy odnośnie dalszej sytuacji w handlu z Rosją.
Równolegle w Kupieckim Centrum Handlu trwały rozmowy handlowe, pomiędzy przedstawicielami kilkunastu sieci handlowych (m. in. Auchan, Tesco, Biedronka, Carrefour, Kaufland, MarcPol, Piotr i Paweł, Mila, Delikatesy Centrum, Stokrotka, Polo Market, Chata Polska), a dostawcami owoców i warzyw, którzy mogli przedstawić swój asortyment oraz omówić zasady współpracy z sieciami handlowymi. Z pewnością wiele z tych rozmów zaowocuje nowymi kontraktami.
Wśród wystawców można było znaleźć firmy hodowlano-nasienne, grupy producentów owoców i warzyw, producentów świeżych sałatek i mieszanek warzyw liściowych, firmy z branży opakowań. Ale nie tylko. Zaprezentowano m.in. autorski system komputerowy służący do śledzenia drogi produktu z pola na półkę sklepową. Promowano także szkolenia dla dostawców sieci handlowych oraz kontrolerów jakości.
Zaprezentowano również 4 produkty nominowane do prestiżowej nagrody Fresh Market Award – Produkt Roku 2015. Są to:
- brokuł z hodowli firmy Syngenta promowany pod marką Easybroq®, przeznaczony do zbioru mechanicznego o wysokiej jakości różyczek.
- słodka papryka Sweet Palermo® z hodowli firmy Rijk Zwaan, wyróżniająca się oryginalnym kształtem i wyjątkowym słodkim smakiem.
- nowa linia opakowań pionowych na cebulę i ziemniaki firmy CMS (Cristobal Meseguer SA)
- wyjątkowo słodkie owoce kiwi pochodzące z włoskiej firmy Frutti Felici.
Według informacji organizatorów, w konferencji wzięło udział około 250 osób reprezentujących ponad 150 firm z Polski i Europy (m.in. z Belgii, Holandii, Grecji, Włoch, Hiszpanii, Francji, Szwecji, Słowacji, Białorusi, Kazachstanu, Rosji i Ukrainy).
Więcej na temat wystawców, wykładów oraz zwycięzcy w konkursie na Produkt Roku 2015 wkrótce na łamach „Hasła”.
Tekst i fot. Anna Maciejuk