Wśród produktów uznawanych przez polskich konsumentów za luksusowe znalazły się między innymi: kawior (85 proc.), homary (85 proc.), trufle (72 proc.) i krewetki (53 proc.) oraz kiełbasa z dziczyzny (58 proc.).
Zaliczamy do nich także żywność ekologiczną (41 proc.) – szczególnie często jest to opinia kobiet (47 proc. vs. 35 proc. mężczyzn) i mieszkańców największych miast (50 proc.).
Co ciekawe, Polacy częściej za luksusowe uznają produkty wyprodukowane w kraju (16 proc.), a nie zagraniczne (12 proc.). Opinia ta przeważa wśród osób kupujących bardzo często artykuły spożywcze z segmentu premium.
Mimo że Polakom luksusowe produkty nadal kojarzą się z wysokimi cenami i ograniczoną dostępnością, wzrost zainteresowania takimi artykułami jest istotnie zauważalny. Świadczy o tym chociażby rosnąca liczba specjalistycznych blogów i telewizyjnych programów kulinarnych.
– Konsumenci coraz odważniej sięgają po artykuły dotychczas kojarzone jako wyjątkowe i tylko dla wybranych. Nasi klienci poszukują inspiracji kulinarnych i chętnie próbują nowych smaków, natomiast dla nas ważne jest, aby w naszej ofercie mogli znaleźć produkty wysokiej jakości w przystępnej cenie. Właśnie dlatego kolejny raz wprowadzamy do sklepów ofertę Deluxe – mówi Anna Biskup, PR Manager Lidl Polska.
Jak pokazuje raport, najchętniej sięgamy po produkty luksusowe przed specjalnymi okazjami. Prawie połowa badanych (48 proc.) kupuje je na święta – Boże Narodzenie i Wielkanoc.
Badania wykazały, że w dalszym ciągu cenimy sobie tradycyjne smaki, jeśli chodzi o dobór dania dla naszych gości. Według raportu, na specjalne okazje najchętniej serwujemy dobrze znane nam potrawy: pieczone mięso/pieczeń (26 proc.), jak również typowo polskie dania, w tym schabowy, gołąbki i bitki (20 proc.).
Coraz chętniej sięgamy jednak po mniej typowe dla naszej kuchni produkty jak homar (11 proc.) lub krewetki (8 proc.).
Źródło: