Dialog o przyszłości rolnictwa 2016

7 września w siedzibie firmy Bayer w Leverkusen odbyła się konferencja prasowa z udziałem dziennikarzy i blogerów związanych z branżą rolniczą- Future of Farming Dialog 2016. Koncern dokłada wszelkich starań, aby wspomóc rolników w ich pracy, a także wspomaga ochronę środowiska naturalnego.

Pierwsze pytanie, jakie zadał zgromadzonym Liam Condon, członek zarządu Bayer AG i prezes działu CropScience, dotyczyło tego, kto jest rolnikiem i dlaczego liczba rolników tak drastycznie spadła w ciągu ostatnich 100 lat. Dziś, pomimo rosnącej populacji ludności, coraz mniej osób zajmuje się produkcją żywności. L. Condom przewiduje, że wielkość populacji po 2050 r. przekroczy nawet 10 miliardów osób, których podstawową porzebą jest oczywiście wyżywienie (wzrost zapotrzebowania o 60%), a dopiero później inne potrzeby, np. edukacja.

Problemem jest dziś także fakt, że wiele osób zmieniając miejsce zamieszkania, zmienia także swoje podejście do diety i tego, co kładzie na talerzu. Przeprowadzajac się do dużych aglomeracji zaczynają spożywać coraz więcej pożywienia, które jest przetworzone. To sprawia, że urbanizacja terenów wokół miast nie sprzyja prowadzeniu farm. Uprzemysłowienie sprawia, że spada plonowanie roślin (o17%) ze względu na zmianę klimatu. Uprawy rolnicze muszą być intensyfikowane, aby móc produkować więcej i sprostać zapotrzebowaniu społeczeństwa. Dostawy żywności muszą rosnąć, aby sprostać wymaganiom, choć dużą rolę w ilości produkowanego surowca odgrywa klimat i pogoda w danym sezonie. Bardzo trudno jest przewidzieć, jak sterować produkcją rolną, aby także sprostać wymaganiom konsumentów.

Jak podkreślił L. Condon, spada także dochodowość gospodarstw rolnych ze wzgledu na cykliczne zmiany, jakie zachodzą globalnie. Ma to związek także ze zbiorami w różnych częściach świata i możliwością przepływu żywności pomiedzy kontynentami.

Liam Condon

Innowacje
dotyczą wszystkich aspektów – nowych technologii w produkcji nasion, ochronie roślin oraz usług w rolnictwie. To także równowaga w przyrodzie i konieczność promocji zrówoważonego rolnictwa wśród rolników oraz konsumentów. Dużym problemem dla rolników jest walka z zachwaszczeniem upraw, chorobami oraz szkodnikami roślin uprawnych. Z drugiej strony wyzwaniem jest także walka o uzyskanie wysokiego plonu w warunkach, gdy brakuje wody i występuje problem stresu wodnego. Aby sprostać tym wymaganiom, firma musi dokładać wszelkich starań, wprowadzając nowe technologie i rozwiązania do produkcji.

Bayer, próbując sprostać nowym wyzwaniom, wprowadza do praktyki rozwiązania, wśród których są herbicydy, rozwiązania w ochronie roślin (linia fungicydów, np. Luna) oraz produkty biologiczne (np. Serenade).

W najbliższych latach (2015-2020) firma planuje wprowadzenie na rynek kolejnych rozwiązań, w tym także nasion warzyw i roślin rolniczych, które spełnią wymagania dzisiejszego rolnictwa. Nadal wyzwaniem jest walka ze szkodnikami glebowymi i nicienami, choroby, na które pojawia się uodpornienie, a także odporność chwastów na fungicydy, m.in. na glifosat będący od lat w sprzedaży i użyciu na dużych areałach roślin uprawnych (duże są nakłady na technologie w uprawie soi).
 
W firmie Bayer na badania i rozwój z roku na rok przeznaczanych jest coraz więcej środków. L. Condon uważa, że ta gałąź działalności firmy przynosi dużo pomysłów na przyszłe działania firmy. Dziś środki na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań wynoszą ok. 10% wartości przychodu koncernu.

Firma ceni sobie także współpracę strategiczną w zakresie R&D z innymi podmiotami (w rolnictwie są to firmy takie jak GRDC, brazylijska jednostka naukowa Embrapa czy Targenomix). Jest to zwykle współpraca wieloletnia, mająca na celu wspólne działania dla wprowadzenia nowych, innowacyjnych rozwiązań dla praktyki rolniczej.

Firma działa także w zakresie innowacji, fundując stypendia dla naukowców pracujacych nad nowymi rozwiazaniami i know-how w zakresie  działalności koncernu, w tym produkcji roślinnej (weSolve, Grants4Targets).

Współpraca z podmiotami zewnętrznymi to także venture capital – są to najczęściej inwestycje kapitałowe w przedsięwzięcia obarczone dużym ryzykiem, np. “młode” firmy, bez zaplecza finansowego, które prowadzą obiecujące projekty badawcze.

Digital Farming
to stosunkowo nowa działalność Bayera. Już dziś technologia jest testowana w 10 krajach jako narzędzie wspomagające rolników w podejmowaniu decyzji dotyczących głównie ochrony roślin. Na lata 2015-2020 firma przeznaczy na ten projekt co najmniej 200 milionów euro. Digital Farming to próba wprowadzenia rozwiazań do rolnictwa, które zagwarantują zwyżkę plonowania roślin bez narażenia środowiska na skażenie, przy zachowaniu bioróżnorodności. Ocena pola pod kątem zagrożenia szkodnikami czy chorobami ma tym bardziej zastosowanie w gospodarstwach wielkoobszarowych, w których zaprogramowanie zabiegów np. ochrony może zmniejszyć ich liczbę oraz obniżyć ryzyko skażenia gleby nadmierną ilością substancji aktywnych, dzięki opryskiwaniu tylko zagrożonych części pola. System wspomagania może być połączony z programowanymi GPS maszynami rolniczymi.

Firma działa także w zakresie umożliwienia małym gospodarstwom zwiększenia wolumenu produkcji żywności w tych rejonach świata, w których jest to konieczne ze względu na głód i niedobory żywności. Pilotażowe projekty są dziś prowadzone w Indiach (uprawa chilli), Kenii (ziemniaki), Etiopii (warzywa). Chodzi o przekazanie małym przedsiębiorstwom rolnym know-how niezbędnego w pracy na farmach, informacji o cenach i rynku, a także nowych i przydatnych w praktyce technologiach produkcji.

Nowoczesne rolnictwo w połączeniu z wysokotowarową produkcją jest możliwe, co można zobaczyć w gospodarstwach Bayer ForwardFarming (zwiedzanie jednego z nich było punktem programu międzynarodowej konferencji w jej przeddzień). Takich gospodarstw jest coraz więcej, inni rolnicy mogą zobaczyć jak wygląda technologia i jakie rozwiązania wspomagają pracę farmerów w zrównoważonym rolnictwie.

Bayer Ag Education
Dużym wyzwaniem, jakie koncern przed sobą postawił, jest także inspiracja rolnictwem młodych pokoleń – program Bayer Ag Education. Jego cel to zachęcenie młodych ludzi do zajęcia się rolnictwem zawodowo, do powrotu do pracy na roli. Ta akcja jest realizowana przez młodych ludzi zwiazanych z rolnictwem bądź są to dzieci rolników, bądź osoby w inny sposób zwiazane z branżą. Dzięki swojej działalności aktywnej w internecie, m.in. na blogach i portalach społecznościowych starają się przekazać jak najwięcej infromacji o rolnictwie i pracy w tej branży.

Tekst i fot. Dorota Łabanowska-Bury

Related Posts

None found

Poprzedni artykułO produkcji jabłek na dalekowschodnie rynki
Następny artykułWyprodukują drony dla rolnictwa

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.