Dopłaty do paliwa rolniczego realizowane są od kilku lat. Ustawa obowiązuje od 2006 r. Celem jej jest zmniejszenie kosztów zakupu oleju napędowego, a co za tym idzie – poprawa opłacalności produkcji i zwiększenie dochodów rolników. Kwota dopłat może zmieniać się co roku, o wysokości stawki decyduje Rada Ministrów.
Początkowo pieniądze na ten cel nie były w pełni wykorzystywane, jednak w ostatnich latach producenci rolni zaczęli doceniać tą formę pomocy. Np. w 2006 r. rolnicy wykorzystali tylko jedną czwartą środków, tj. 114 mln z 650 mln zapisanych w ustawie, obecnie przekraczają limity.
Aby rolnik mógł dostać częściowy zwrot pieniędzy za zakupione paliwo, musi dostarczyć do gminy faktury VAT. Takie dokumenty są przyjmowane dwa razy w roku.
W 2014 r. producenci rolni złożyli ponad milion wniosków na łączną kwotę ok. 776,3 mln zł – poinformował resort rolnictwa powołując się na informacje uzyskane od wojewodów. Ze sprawozdań tych wynika, że w ubiegłym roku wniosków o częściowy zwrot akcyzy było o ponad 13 tys. więcej niż w 2013 r., a kwota zwrotu była o 4,6 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Kwota zwrotu podatku, jaką dostaje rolnik, zależy od ilości zakupionego oleju napędowego; nie może to być jednak więcej niż 86 litrów na 1 hektar użytków rolnych. To, ile rolnik otrzyma pieniędzy, zależy także od stawki zwrotu podatku na jeden litr oleju napędowego. W 2014 r. stawka zwrotu wynosiła 0,95 zł na 1 litr oleju, a limit zwrotu na 1 ha – 81,70 zł.
Jeżeli uwzględni się koszty obsługi zwrotu podatku, to łącznie zostało wykorzystane 791,8 mln zł, natomiast limit wydatków na ten cel w ustawie budżetowej na 2014 rok został zapisany na poziomie 750 mln zł. Różnicę dopłacił minister finansów.
W tym roku za 1 litr oleju stawka zwrotu wyniesie 0,96 zł (czyli o 0,01 zł więcej niż w roku 2014). W przeliczeniu na 1 ha użytków rolnych roczny limit zwrotu podatku akcyzowego w 2015 r. będzie wynosił 82,56 zł.
Rolnicy chcą wyższego zwrotu akcyzy. Według Krajowej Rady Izb Rolniczych akcyza za paliwo do produkcji rolnej powinna być zwracana w 100 procentach. W 2014 r. podatek akcyzowy dla olejów napędowych wynosił 1,17 zł za litr.
Według unijnych przepisów, maksymalny zwrot może wynosić 1,30 zł za litr paliwa.
Źródło: