Borówka wizytówką Polski

Borówka ma świetną prasę. W mediach przez przypadki odmienia się sformułowania: owoc przyszłości, owoc XXI wieku, eksperci są zgodni, że jest niezbędna w diecie, podbiła serca konsumentów i rankingi najzdrowszych owoców. Sukces, z którego możemy być dumni! W materiałach Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, powstałego przy Instytucie Żywności i Żywienia – w sierpniu borówkę określono polskim dobrem narodowym. Obok komunikatów werbalnych jest wiele pozytywnych emocji, zdjęć oraz filmów, pokazujących współpracę, wymianę doświadczeń, sukces branży, której udało się stworzyć modę na polską borówkę na świecie. To jest bardzo dobry rok dla borówki w Polsce i polskiej borówki na świecie – to powszechna opinia plantatorów.
Na świecie aż trzykrotnie branżowe media pisały o Polsce w kategoriach sukcesu i przełomu. 
• W lutym w relacjach z targów Fruit Logistica 2017 pisano o tym, że borówka stała się prawdziwą eksportową wizytówką naszego kraju. Zauważono też, że nie ma w Berlinie nacji liczniej reprezentowanej niż polscy producenci borówki. Więcej w tekście O polskich borówkach w Berlinie
• W relacjach z marcowej Konferencji Borówkowej pisano o nowym polskim standardzie zbioru, bardziej wymagającym niż Global GAP i inne międzynarodowe normy. Polacy szybciej schładzają, dzięki czemu owoce są dłużej świeże. Doceniono, że Polish Berry Cooperative promuje wyższy standard zbioru borówki wśród polskich plantatorów. Ten fakt szeroko opisywano zarówno w Polsce jak i na świecie. Więcej w materiale 7 Zasad Dobrego Zbioru – krok po kroku oraz w naszym czerwcowym tekście 7 zasad – Jak zachować wysoką jakość borówek w trakcie zbiorów.  
• W podsumowaniu sezonu dużo mówi się o polskiej ekspansji w Azji. To najbardziej konkurencyjny rynek, na którym sukces odbija się szerokim echem na całym świecie. 2017 to rok silnej polskiej obecności promocyjnej na rynkach Hongkongu, Singapuru i Malezji. Rok otwarcia współpracy z Wietnamem i Indiami. Polski sukces jest pierwszym newsem na stronach International Blueberry Organization.
– Polska borówka to przykład dostosowania się producentów do szansy rynkowej, jaka się wytworzyła. Co jeszcze ważniejsze, jest to produkt najwyższej jakości będący wizytówką Polski na wielu rynkach świata. Okazuje się, że rosnąca produkcja może być szansą na zdobywanie nowych rynków, a nie jak niektórzy sądzą zagrożeniem opłacalności.  Oby kolejne lata były równie owocne – mówi Michał Lachowicz, prezes grupy La-Sad.
– Eksportujemy do ponad 25 krajów na 4 kontynentach. W Azji jesteśmy obecni na 5 rynkach i chcemy wejść na kilka kolejnych. Od lat budujemy tu relacje handlowe, procentuje nasza obecność na targach i nowe produkty. W Azji wprowadziliśmy w tym roku nową linię premium +18 mm pod marką Berry Good – mówi Agata Małkiewicz, dyrektor sprzedaży PBC. Stawiamy na branding i na komunikację kraju pochodzenia. Uruchomiliśmy pierwszy w Polsce fanpage dla konsumentów poza granicami kraju – Berry Good from Poland. Kolejne projekty promocyjne są tworzone z myślą o konsumentach polskiej borówki za granicą. Przykładem pierwsza edycja Berry Good Challenge 2017 – konkursu na kreatywne połączenie dwóch borówek, którego wyniki najszerszym echem odbiły się w Wietnamie, Indonezji i Malezji.   
W Polsce klimat wokół borówki tworzyło wiele wydarzeń. Wymieńmy chronologiczne te najlepiej znane i dobrze opisane w branżowej prasie. 
• Odliczanie do początku sezonu (do 1 lipca). Plantatorzy pokazywali całoroczną pracę na plantacjach. Przygotowaniom kibicowało 80 tys. ludzi, w tym 50 tys. w mediach społecznościowych. Liczniki odliczające do początku sezonu zostały zainstalowane na kilkudziesięciu stronach internetowych. Zdjęcia i filmy z kilkunastu plantacji były komentowane w mediach społecznościowych. Pokazano dobre praktyki i wysiłek jaki trzeba włożyć, by w lipcu dysponować znakomitej jakości owocem. Plantatorzy pokazali się jako ludzie ciekawi, kultywujący wartości i promujący zdrowy styl życia. Więcej o tym jak plantatorzy wykorzystali okres odliczania do rozpoczęcia zbiorów w tekście Dzień Polskiej Borówki promuje owoc i współpracę plantatorów.
     
• Wybór najmłodszego plantatora do roli otwierającego sezon. Internetowe głosowanie wygrał 10-miesięczny Staś Pieńko, syn i wnuk plantatorów z województwa lubelskiego. Pomysł na degustację w wykonaniu tak małego dziecka wzmacnia bardzo mocny przekaz: to, co jest dobre dla tak małego dziecka musi być zdrowe i dobre dla każdego. Została pokazana wielopokoleniowość i całe rodziny jako konsumenci. Informacja o kandydaturach i wyborach dotarła do prawie 50 tys. internautów.
• 1 LIPCA – Dzień Polskiej Borówki. Uroczysta prezentacja pierwszych plonów i oficjalne otwarcie sezonu. W tym roku po raz pierwszy wraz z konsumentami, na modnym Targu Śniadaniowym w centrum Warszawy. Borówkarze manifestowali dumę z tego co produkujemy, mówili o borówce jako o polskim produkcie. Pokazali integrację plantatorów. Pierwsza degustacja w wykonaniu 10 miesięcznego Stasia wzmocniła to, o czym mówią dietetycy – borówka jest dobra dla dzieci począwszy od momentu rozszerzania diety niemowląt, czyli od około 6 miesiąca życia. Zaproszenie i informacje o otwarciu sezonu dostało ponad 220 tys. osób. Realny zasięg relacji był znacznie większy. Więcej w naszej relacji z otwarcia sezonu „Wielka promocja borówki”.
• Borówkowy Weekend. Po raz pierwszy na skalę ogólnopolską branża zaprosiła do degustacji borówkowych dań konsumentów w 23 miejscach w 8 województwach. Plantatorzy współpracowali z zaprzyjaźnionymi restauracjami, kucharzami, cukiernikami. Dostarczyli owoce, a partnerzy akcji pokazali, że borówki mają wiele różnorodnych zastosowań kulinarnych. Polacy, w szczególności smakosze i liderzy opinii, mogli już w pierwszym tygodniu lipca degustować dania, desery, koktajle i lody ze świeżych borówek. Wielką popularnością cieszyły się konkursy z borówkowymi nagrodami. 
• Opinie dietetyków i porady dla konsumentów. W wielu miejscach przypomniano w tym roku, że borówka to bomba witamin, składników mineralnych i źródło przeciwutleniaczy. Jest wygodna i łatwa do podania dzieciom. Jest wymieniana jako przykład rekomendacji owoców w najnowszej Piramidzie Żywienia i Aktywności Fizycznej przedstawionej przez Instytut Żywności i Żywienia, w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, antynowotworowej, dla osób z nadciśnieniem, z cukrzycą i odchudzających się. Rekomendacje przedrukowała Polska Agencja Prasowa Life, powstało kilka filmów. Dietetycy mówili, że nie ma słabych punktów, że powinna być podstawą zdrowej diety i że jest ciągle niedoceniona przez Polaków. Przekaz jest jednoznaczny: ciągle nie doceniamy tego co polskie; w sezonie nasz organizm najbardziej potrzebuje tych witamin i składników mineralnych, których dostarcza borówka, podobnie jak każdy świeży uprawiany w naszym klimacie / kraju owoc. 
• Kampania. Wyjątkowo intensywne były w tym roku działania kampanii promocyjno-informacyjnej „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców” realizowanej w ramach specjalnego mechanizmu Unii Europejskiej oraz ze środków pochodzących z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Jej celem była popularyzacja właściwości owoców jagodowych, w tym borówki wysokiej, na rynku polskim, austriackim, szwedzkim, fińskim oraz czeskim. Do kampanii prasowej oraz reklam w środkach transportu, doszły w tym roku kampanie billboardowe w największych miastach. Kampania była realizowana przez Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawek oraz Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek. Szczegóły na www.power-fruits.eu 
• Warsztaty dla przedszkolaków. Fundacja Promocji Polskiej Borówki zaprezentowała patent na agro-warsztaty. Dzieci dowiadują się na nich „Skąd się biorą borówki?” i jak wygląda praca na plantacji. Widzą różnicę między sadzonką, małym krzewem i dużym. Zadają sobie pytanie: czego potrzeba roślinom, by urosły. Podlewają je konewką i obmyślają sposoby nawadniania. Chronią borówki przed dużym deszczem i gradem. Zabawa z wodą i kostkami lodu bardzo się podoba. Daje wyobrażenie o trudach uprawy. W taki prosty sposób uczymy szacunku dla natury i dla pracy plantatorów. Dzieci dowiadują się, że borówki są zdrowe, że wymagają troski a ich uprawa daje satysfakcję. O tym projekcie napisała cała prasa branżowa. Widać w nim kierunek, w jakim idzie promocja borówki. Filmowa relacja tutaj
– Ludzie chcą żyć zdrowo. Takie deklaracje są pierwszym krokiem do realnych decyzji zakupowych. Producenci borówki postanowili nie czekać bezczynnie na wzrost konsumpcji. Podejmujemy działania promocyjne, tak aby borówka nie podzieliła losu owoców, których produkcja przestała być opłacalna. Bo producent nie zadbał o ich wizerunek – mówi Dorota Zęgota, prezes Podkarpackiej Grupy Producentów Borówki Elliot, członek Polish Berry Cooperative.
– Dysponujemy owocami znakomitej jakości. Sami sobie podnieśliśmy poprzeczkę wprowadzając „7 Zasad Dobrego Zbioru”, które zwiększyły ilość owoców zbieranych w najwyższym standardzie „30 minut”. To czas, jaki upływa na plantacjach od zerwania do wstępnego schłodzenia owoców. Dziś największe wyzwanie jest gdzie indziej. Musimy promować wśród plantatorów refleksję na temat konsumentów, lepiej rozumieć kim są, jak możemy odpowiadać na ich potrzeby. Trendy nam sprzyjają, ludzie chcą żyć zdrowiej. Ale musimy aktywnie kreować konkretne zachowania. Podpowiadać ludziom, jak mają to robić. Kiedy jeść borówki, w jakiej formie, jak podać je dzieciom. Musimy pokazać, że przyszłość naszej branży zależy od umiejętności kreowania zachowań konsumentów. To jest zadanie i odpowiedzialność plantatorów. Bardzo się cieszę, że wymienia się nas jako wzorcowy przykład konsolidacji i aktywnego kreowania wizerunku owocu – dodaje D. Zęgota.
 
– Byłem i jestem pod wrażeniem działalności plantatorów. Wszelkie akcje i różne działania promocyjne, o których jest na prawdę bardzo głośno, są w pełni profesjonalne. Po prostu – odpowiedni ludzie na odpowiednim miejscu! Bezwzględnie, dzięki tym wszystkim działaniom, borówka stała się polskim hitem eksportowym. Zdobywacie też wielu konsumentów w kraju. To było widać szczególnie w minionym sezonie. Współpraca producentów, jakość produktów i odpowiednie podanie owoców na rynek – to wg mnie źródło Waszego sukcesu! Serdeczne gratulacje! Oby każdy następny sezon dla producentów borówki był lepszy! – podsumował Zbigniew Chołyk, prezes grupy Stryjno Sad, szef konsorcjum LubApple.
– Borówkarze wyznaczają nowe standardy w zakresie promocji w Polsce i na rynkach międzynarodowych. Szczególnie na rynku polskim może to stanowić wzór dla innych owoców, nie tylko jagodowych. Robią wrażenie producenci, ich energia i pomysły. Najlepszego produktu nie da się wypromować bez ludzi. A jeśli są ludzie, i oni tworzą wizerunek owocu, robi to olbrzymie wrażenie. W tym środowisku nie brakuje osób zaangażowanych. Serdecznie gratuluję – podsumował dr Piotr Baryła, Prezes Krajowego Stowarzyszenia Plantatorów Czarnej Porzeczki.
 
– Rzeczywiście wiele się dzieje. Wprowadzamy nowe produkty i nowe opakowania. Rozpoczęliśmy BerryGood Challenge i mobilizację społeczności miłośników owoców jagodowych (głównie na rynkach Azji), której celem jest stworzenie borówkowej ikonki w mediach społecznościowych. To są projekty na lata, ale pokazują nasz sposób myślenia. Trzeba mieć znakomity produkt, znakomity rynek wewnętrzny, świadomych konsumentów i działać globalnie. Wszystkie te projekty promują Polskę jako kraj produkcji i Polaków jako ludzi kreatywnych – mówi Mateusz Pilch, członek BerryGroup. Więcej o borówkowym pomyśle na to jak wkomponować owoce w codzienną dietę w tekście Berry Good Challenge 2017.
 
Polacy mogą mówić o branżowym sukcesie. Borówka jest przez czołowe portale promujące zdrowie, zdrową dietę i fitness opisywana jako część zdrowego stylu życia. W prasie ukazało się wiele artykułów prezentujących borówkę jako owoc XXI wieku i naszą eksportową wizytówkę. 
 
Coraz powszechniejsza jest świadomość, że najlepsze są borówki zebrane ręcznie, bardzo delikatnie i szybko schłodzone. Polacy mogą być pierwszym społeczeństwem na świecie, które wiedzieć będzie, że droga z plantacji do sklepów odbywa się w temperaturze 2°C. Taka edukacja podniesie również poziom wiedzy w kanałach dystrybucji. Beneficjentami będą wszystkie jagodowe. 
 
Jako branża producenci borówki stawiają na edukację konsumentów. W trakcie wielotygodniowych przygotowań do sezonu podnoszą wiedzę na temat uprawy i walorów borówki. Coraz większym wydarzeniem jest uroczyste otwarcie sezonu. 1 LIPCA to święto znane jako Dzień Polskiej Borówki. W tym roku po raz pierwszy otwarcie było relacjonowane również za granicą, jako World Day of Polish Blueberries. W roku 2017 powołana została Fundacja Promocji Polskiej Borówki. Jej główny zadaniem jest promocja statusu narodowej wizytówki i pomoc plantatorom. 

za: mat. FPPB

Related Posts

None found

Poprzedni artykułAlarm pogodowy!
Następny artykułCeny jabłek wysokie i rosną

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.