Badanie (R)ewolucja Agrobiznesu

Badanie miało na celu dostarczenie informacji o realnych potrzebach w zakresie badań i rozwoju podmiotów sektora rolno-spożywczego w Polsce, w kontekście zmian czekających rolnictwo w perspektywie najbliższych kilkudziesięciu lat. Realizowano je pomiędzy10 maja a 24 lipca 2016. Zaproszenie do udziału w ankiecie wysłano do przedstawicieli firm z różnych branż związanych z agrobiznesem. W badaniu wzięło udział 88 respondentów.
Połowę wszystkich badanych stanowią podmioty związane z wytwarzaniem surowców żywnościowych i gotowej żywności. Wśród pozostałych respondentów znalazły się firmy świadczące usługi związane z funkcjonowaniem agrobiznesu, jednostki wytwarzające środki produkcji dla rolnictwa lub przemysłu spożywczego, firmy z sektora spożywczego, przedsiębiorstwa zajmujące się skupem surowców rolnych, ich przechowywaniem i transportem, podmioty działające w sektorze rybołówstwa lub leśnictwa, firmy prowadzące hurtowy i detaliczny handel żywnością, a także instytucje naukowe oraz prasa rolnicza.

W opinii niemal jednaj trzeciej wszystkich badanych największy wpływ na ich biznes w przyszłości będzie miała niejasna perspektywa finansowania polityki rolnej oraz badań. Ten aspekt jest niemal w równym stopniu istotny dla podmiotów związanych z wytwarzaniem surowców żywnościowych oraz gotowej żywności, jak i dla respondentów z pozostałych branż agrobiznesu.
Ocena globalnych czynników, mających wpływ na rolnictwo przyszłości i biznes badanych, różni się w zależności od segmentu, do którego należą respondenci. Wytwórcy surowców żywnościowych i gotowej żywności, częściej niż badani związani z pozostałymi obszarami rolnictwa, wskazują na niedostatki dostępu do wody jako głównego czynnika ograniczającego produkcję rolną (36%), niejasną perspektywę finansowania badań i polityki rolnej (34%) oraz rosnące niszczenie plonów przez agrofagi i choroby roślin (32%). 
Respondenci związani z innymi obszarami rolnictwa wskazują przede wszystkim na niejasną perspektywę finansowania badań i polityki rolnej (27%), rozwój automatyzacji i innych technologii zwiększających precyzję i wydajność zarządzania rolnictwem (27%) oraz rozwój rolnictwa precyzyjnego, którego celem jest obniżenie poziomu pestycydów, wykorzystania nawozów i wody, przy jednoczesnym zwiększeniu żyzności gleby i optymalizacji plonów (25%).

Połowa wszystkich respondentów jest spokojna o swój biznes w ciągu najbliższych 10 lat. Uważają oni, że zmiany czekające rolnictwo w najbliższych latach są dla nich szansą i wyzwaniem. Postrzeganie przyszłości różni się jednak w zależności od segmentu badanych. Wytwórcy produktów żywnościowych i gotowej żywności zdecydowanie mniej optymistycznie patrzą w przyszłość niż respondenci związani z pozostałymi obszarami agrobiznesu.
Bez względu na segment, do którego należą badani są oni zdania, że aby jak najlepiej zmierzyć się z wyzwaniami czekającymi rolnictwo w najbliższych 30 latach, konieczny jest rozwój umiejętności i transfer wiedzy oraz stworzenie klarownych i długotrwałych priorytetów finansowych dla rolnictwa. Dodatkowo respondenci związani z wytwarzaniem surowców żywnościowych oraz gotowej żywności uważają, że należy zadbać o zrównoważone wykorzystanie środków ochrony roślin oraz substancji czynnych, a badani z pozostałych obszarów agrobiznesu są zdania, że rolnictwo powinno znaleźć się w centrum rozwoju naukowego i innowacji. 
Jako sposób reakcji na wyzwania czekające rolnictwo w przyszłości, respondenci przede wszystkim zawiązują bliższe relacje w grupach producenckich/dystrybucyjnych. Ten sposób konsolidacji częściej wybierają podmioty związane z wytwarzaniem produktów żywnościowych i gotowej żywności niż firmy działające w pozostałych obszarach agrobiznesu. W drugiej kolejności, wszyscy biorący udział w badaniu, szukają wsparcia finansowego na B+R w ramach projektów UE.
Źródło: agritechhub.pl

Related Posts

None found

Poprzedni artykułStrategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju będzie uwzględniała rozwój wsi
Następny artykułNarada w PIORiN

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.