Minister Krzysztof Jurgiel uczestniczył 24 października w uroczystości otwarcia w Lublinie Wydziału Tworzenia Oprogramowania Departamentu Informatyki Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. - Jest zmiana zarządzania informatyką w ARiMR. W przyszłości koszty będą obniżone, a zależność od zewnętrznych podmiotów praktycznie nie będzie występowała, co będzie służyło i rolnikom, i mieszkańcom polskiej wsi - powiedział minister.
Wydział informatyczny Agencji powstał w Lublinie, ponieważ tutaj są uniwersytety, które kształcą informatyków, ale też – zgodnie z założeniami polityki rozwoju regionalnego – aby służył on wzmacnianiu tego ośrodka w Polsce Wschodniej. – Tu w Lublinie są dobre uczelnie, jest dużo informatyków – dodał prezes ARiMR. Prezes Obajtek zapowiedział, że w ciągu dwóch lat Wydział Tworzenia Oprogramowania przejmie rozwój i modyfikację podstawowego systemu agencji związanego z płatnościami bezpośrednimi, a oszczędności wyniosą ok. 30 mln zł.
W wyniku przeprowadzonego przetargu, 15 lipca 2016 r. Agencja podpisała umowę z Centrum Zana Holding Sp. z o.o. na wynajem powierzchni ok.1 tys. m kw. Do końca roku w tym nowoczesnym obiekcie ma pracować ok. 30 programistów, inżynierów oprogramowania, analityków i innych specjalistów IT.
Trwa rekrutacja młodych i zdolnych pracowników. Docelowo WTO będzie zatrudniał 70 informatyków. Umożliwi to Agencji rozwój i modyfikację oprogramowania we własnym zakresie. W okresie przejściowym wydział będzie stopniowo przejmował utrzymanie i rozwój mniejszych systemów informatycznych ARiMR. Później przejmie na siebie zadania związane z funkcjonowaniem największych systemów Agencji.
Szacuje się, że roczny koszt funkcjonowania WTO DI w Lublinie wyniesie ok. 12 mln zł. Powstanie nowego wydziału nie zwiększyło zatrudnienia w Agencji.
Aktualnie ARiMR związana jest 73 umowami z 40 firmami z branży IT. Średnie, roczne koszty funkcjonowania głównych systemów informatycznych ARiMR w latach 2009-2015:
Modyfikacje: ponad 43 mln zł brutto,
Utrzymanie: ponad 82 mln zł brutto.
Najwyższe koszty dotyczą utrzymania, budowy i rozbudowy Systemu Informatycznego Agencji (SIA). Na ten cel w latach 2001-2015 ARiMR zawarła umowy na ponad 1,640 mld zł brutto. W 2014 r. koszty Agencji związane z systemem SIA wyniosły ponad 54 mln zł brutto, a w 2015 r. ponad 37 mln zł brutto.
ARiMR posiada 4 główne Systemy Informatyczne na potrzeby realizacji zadań:
SIA (System Informatyczny Agencji),
OFSA (Oprogramowanie Funduszy Strukturalnych Agencji),
EBS (System Finansowo Księgowy Agencji),
SI-Agencja*KI (System Informatyczny Agencji Kredyty Inwestycyjne)
oraz 45 pomniejszych systemów lub aplikacji zbudowanych i utrzymywanych siłami własnymi ARiMR.
za: minrol.gov.pl