Jak poinformowała dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej ARR i kierownik projektu Agnieszka Rembisz, ARR zajmuje się promowaniem polskich firm i polskich produktów rolno-spożywczych na wielu rynkach zagranicznych. M.in. realizowany jest „branżowy program promocji branży polskich specjalności żywnościowych”. Obliczony jest on na 3 lata, potrwa jeszcze do lutego 2015 roku. Program ma pomóc firmom w promowaniu marki własnych produktów i nawiązywaniu kontaktów. Wystawca może też liczyć na dofinansowanie uczestnictwa w tragach czy szkoleniach. Dotychczas z tego programu skorzystało ok. 40 firm.
Rembisz wyjaśniła, że promowanie firm odbywa się pod szyldem stoiska narodowego, choć każdy z wystawców w jego ramach ma oddzielny stend. Wcześniej polskie firmy były rozmieszczane w różnych miejscach targów i z tego powodu mało widoczne. Jej zdaniem taka forma prezentacji wyrobów zyskuje coraz większą akceptację wystawców. Program jest realizowany w Rosji, na Ukrainie, w Niemczech, Francji, Chinach i Emiratach Arabskich.
Rembisz zaznaczyła, że wsparcie producentów żywności już przynosi efekty. Na półmetku programu została przeprowadzona ankieta, w której dotychczasowi jego uczestnicy ocenili skuteczność prowadzonych działań przez Agencję. Wynika z niej, że 75 proc. firm nawiązało kontakty handlowe, 58 proc. zdobyło nowe rynki zbytu, a 25 proc. odnotowało zwiększenie eksportu swoich towarów. Dyrektor oceniła, że są to dobre wyniki, jeżeli weźmie się pod uwagę, że nawiązanie współpracy handlowej z Emiratami czy Chinami trwa wiele lat.
W projekcie uczestniczy głównie branża przetworów i produktów mięsnych, mleczarskich, słodyczy i przetworów zbożowych. Dzięki obecności na targach, niektóre z firm zdołały wypromować markę swoich produktów. Np. mało znana w naszym kraju firma „Słowianka”, producent słodyczy jest już rozpoznawalna na rynku chińskim. Hitem stała się też wołowina, jabłka, płatki śniadaniowe czy wyroby mięsne – zaznaczyła Rembisz.
Dyrektor poinformowała, że obecnie ARR prowadzi nabór przedsiębiorców do udziału w misjach gospodarczych do Republiki Południowej Afryki (czerwiec 2014 r. przy okazji targów Africa's Big Seven), Hongkongu (sierpień 2014 r. przy okazji targów HKTDC Food Expo) oraz Kazachstanu (listopad 2014 r. – targi World Food Kazachstan).
Szczegółowe informacje na temat oferty Agencji i warunków udziału można uzyskać na stronie internetowej ARR lub kontaktując się bezpośrednio na adres e-mail eksporter@arr.gov.pl lub na numer telefonu: 22 661 72 26.
Źródło: