Zakres tematyczny targów IPM ESSEN jest szeroki – najwięcej wystawców prezentuje na nich rośliny ozdobne – gatunki balkonowo-rabatowe, byliny, krzewy, drzewa, kwiaty cięte oraz rośliny wykorzystywane do dekorowania wnętrz.
W Essen dobrze prezentowały się wiosenne byliny i rośliny dwuletnie fot. I. Sprzączka Pierwiosnki na stoisku firmy Rudy Raes Bloemzaden fot. I. Sprzączka Rośliny balkonowo-rabatowe (na pierwszym planie niecierpek Walleriana z grupy Beacon™) są widoczną grupą produktów kwiaciarskich w Essen fot. I. Sprzączka Wśród roślin doniczkowych można było się zapoznać z ofertą m.in. poinsecji fot. I. Sprzączka W Essen nie brakuje oferty kwiatów ciętych fot. I. SprzączkaIch wybór uzupełnia asortyment gatunków owocowych i warzyw przeznaczonych na rynek amatorski (do sprzedaży w centrach ogrodniczych). Prezentacji roślinnej towarzyszy szeroki wybór środków produkcji i maszyn, które także przyciągają licznych zwiedzających, chcących się zapoznać z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Nie brakuje oferty dla szeroko pojętej grupy florystów, którzy mogą wziąć udział w licznych pokazach.
Na targach IPM ESSEN nie brakuje atrakcji dla florystów fot. Messe EssenDla osób związanych z punktami sprzedaży detalicznej przygotowano kąciki inspiracji (temu miała służyć m.in. prezentacja IPM Discovery Center), ale liczne pomysły na pobudzenie handlu roślinami można było też znaleźć na poszczególnych stoiskach wystawców.
Prezentacja IPM Discovery Center, na której zaprezentowano sposoby na pobudzenie sprzedaży w centrach ogrodniczych fot. Messe Essen Jeden ze sposobów na zachęcenie dzieci do uprawy roślin fot. I. SprzączkaW targach IPM ESSEN 2020 uczestniczyło 1538 wystawców reprezentujących 46 krajów (firmy niemieckie stanowiły 37% wystawców). Liczba zwiedzających także była imponująca – przez cztery dni pawilony Messe Essen odwiedziło ponad 54 tys. osób z różnych stron świata. W tym roku częściej niż dotychczas poruszano kwestię zmian klimatycznych i zrównoważonego rozwoju. Jak poinformował Oliver P. Kuhrt, prezes zarządu Messe Essen, „zielony” sektor wykazał się imponującą innowacyjnością i szybkością reakcji w tym zakresie. Już w ubiegłym roku padło stwierdzenie, że te dwie kwestie wywrą największy wpływ na rozwój ogrodnictwa. Dziś widoczne są już ogromne zmiany w tej branży – rośliny oferuje się w biodegradowalnych opakowaniach, promuje się taksony dobrze znoszące suszę i upał, a także rośliny przyjazne owadom zapylającym, co sprzyja bioróżnorodności, ponadto rośliny oczyszczające powietrze, podłoża z ograniczoną zawartością torfu, itp. Również w technologii położono nacisk na energooszczędność i rozwiązania przyjazne środowisku – poinformował O. P. Kuhrt.
Na stoisku duńskiej organizacji producentów Floradania Marketing ustawiono wymowne komunikaty mówiące o wpływie roślin na nasze życie i podkreślające dbałość tamtejszych producentów o środowisko fot. I. Sprzączka Bioróżnorodność, do której przyczynia się m.in. sadzenie roślin przyjaznych owadom zapylającym, wciąż jest ważnym tematem w „zielonej” branży fot. I. SprzączkaRosnąca świadomość ekologiczna widoczna była zwłaszcza na stoiskach dostawców plastikowych doniczek do uprawy roślin. Obecnie niemal każdy producent pojemników ma w ofercie takie, które nie tylko nadają się do ponownego przetworzenia, ale też zostały uzyskane z recyklatu. Bardziej przyjazne środowisku pojemniki są już widoczne na stoiskach producentów roślin, zwłaszcza tych, którzy kierują je do handlu w sieciach.
Rośliny w biodegradowalnych opakowaniach fot. I. Sprzączka Prezentacja na stoisku firmy Modiform pojemników produkowanych z plastiku pochodzącego z recyklingu (PP; odzyskiwanego m.in. z wnętrz lodówek) i przydatnych do ponownego przetworzenia po zakończonej uprawie fot. I. Sprzączka Prezentacja cyklu odzyskiwania plastiku, wykorzystywanego do ponownego użycia w produkcji pojemników uprawowych fot. I. SprzączkaPodobnie, jak w poprzednim roku, bardziej widoczne były rośliny wykorzystywane do dekorowania wnętrz, zwłaszcza te o udowodnionych właściwościach oczyszczania powietrza. O ile dotychczas gatunki „domowe” były wizytówką duńskich producentów, tak obecnie rozpoznawalna staje się też ich oferta firm z innych krajów (najwięcej – z Niderlandów).
Tegoroczna wystawa obfitowała ponadto w barwy – wystawcy prezentowali wielokolorowe rośliny (barwione), a także bukiety w tęczowych odcieniach. Zaczęto też podkreślać ważną w dobie Internetu cechę roślin – zapach, który jest nieosiągalny w sieci.
Specjaliści „zielonej” branży przyznają, że rośliny stają się coraz ważniejsze dla konsumentów, którzy doceniają ich walory w szybko się zmieniającym i cyfrowym świecie. W 2019 r. Niemcy wydali 8,9 miliardów euro na rośliny ozdobne – o 2,7% więcej niż rok wcześniej. Jak podaje niemiecki Centralny Związek Ogrodniczy (Zentralverbland Gartenbau – ZVG), wydatki mieszkańca na rośliny wzrosły ze 105 euro do 108 euro. Coraz większego znaczenia nabiera zieleń w miastach – temu tematowi poświęcono w Essen spotkanie zorganizowane przez fundację The Green City i Federację Szkółek Niemieckich (Bund deutscher Baumschulen, BdB), w ramach projektu „Zielone miasta na rzecz zrównoważonej Europy”.
W tym roku krajem partnerskim targów była Francja, która zaprezentowała się pod hasłem „Jakość i innowacje. Po francusku!”. Hodowcy i dostawcy materiału wyjściowego z tego kraju zaprezentowali szeroki asortyment produktów, wśród których wyróżniały się zwłaszcza róże, różaneczniki, kamelie, hortensje, cyklameny, chryzantemy, dalie i lawendy. Nad przygotowaniem narodowej prezentacji Francji czuwała organizacja VAL’HOR, której prezes – Mikaël Mercier – stwierdził, że targi IPM ESSEN są znakomitą platformą do zaprezentowania dorobku francuskich hodowców i producentów roślin ozdobnych u progu sezonu, jednocześnie wyraził nadzieję, że nawiązane tu kontakty będą procentowały w kolejnych latach.
Kolejna edycja targów IPM ESSEN odbędzie się 26–29 stycznia 2021 r.