Zakres tematyczny targów IPM ESSEN jest szeroki – najwięcej wystawców prezentuje na nich rośliny ozdobne – gatunki balkonowo-rabatowe, byliny, krzewy, drzewa, kwiaty cięte oraz rośliny wykorzystywane do dekorowania wnętrz.
Ich wybór uzupełnia asortyment gatunków owocowych i warzyw przeznaczonych na rynek amatorski (do sprzedaży w centrach ogrodniczych). Prezentacji roślinnej towarzyszy szeroki wybór środków produkcji i maszyn, które także przyciągają licznych zwiedzających, chcących się zapoznać z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Nie brakuje oferty dla szeroko pojętej grupy florystów, którzy mogą wziąć udział w licznych pokazach.
Dla osób związanych z punktami sprzedaży detalicznej przygotowano kąciki inspiracji (temu miała służyć m.in. prezentacja IPM Discovery Center), ale liczne pomysły na pobudzenie handlu roślinami można było też znaleźć na poszczególnych stoiskach wystawców.
W targach IPM ESSEN 2020 uczestniczyło 1538 wystawców reprezentujących 46 krajów (firmy niemieckie stanowiły 37% wystawców). Liczba zwiedzających także była imponująca – przez cztery dni pawilony Messe Essen odwiedziło ponad 54 tys. osób z różnych stron świata. W tym roku częściej niż dotychczas poruszano kwestię zmian klimatycznych i zrównoważonego rozwoju. Jak poinformował Oliver P. Kuhrt, prezes zarządu Messe Essen, „zielony” sektor wykazał się imponującą innowacyjnością i szybkością reakcji w tym zakresie. Już w ubiegłym roku padło stwierdzenie, że te dwie kwestie wywrą największy wpływ na rozwój ogrodnictwa. Dziś widoczne są już ogromne zmiany w tej branży – rośliny oferuje się w biodegradowalnych opakowaniach, promuje się taksony dobrze znoszące suszę i upał, a także rośliny przyjazne owadom zapylającym, co sprzyja bioróżnorodności, ponadto rośliny oczyszczające powietrze, podłoża z ograniczoną zawartością torfu, itp. Również w technologii położono nacisk na energooszczędność i rozwiązania przyjazne środowisku – poinformował O. P. Kuhrt.
Rosnąca świadomość ekologiczna widoczna była zwłaszcza na stoiskach dostawców plastikowych doniczek do uprawy roślin. Obecnie niemal każdy producent pojemników ma w ofercie takie, które nie tylko nadają się do ponownego przetworzenia, ale też zostały uzyskane z recyklatu. Bardziej przyjazne środowisku pojemniki są już widoczne na stoiskach producentów roślin, zwłaszcza tych, którzy kierują je do handlu w sieciach.
Podobnie, jak w poprzednim roku, bardziej widoczne były rośliny wykorzystywane do dekorowania wnętrz, zwłaszcza te o udowodnionych właściwościach oczyszczania powietrza. O ile dotychczas gatunki „domowe” były wizytówką duńskich producentów, tak obecnie rozpoznawalna staje się też ich oferta firm z innych krajów (najwięcej – z Niderlandów).
Tegoroczna wystawa obfitowała ponadto w barwy – wystawcy prezentowali wielokolorowe rośliny (barwione), a także bukiety w tęczowych odcieniach. Zaczęto też podkreślać ważną w dobie Internetu cechę roślin – zapach, który jest nieosiągalny w sieci.
Specjaliści „zielonej” branży przyznają, że rośliny stają się coraz ważniejsze dla konsumentów, którzy doceniają ich walory w szybko się zmieniającym i cyfrowym świecie. W 2019 r. Niemcy wydali 8,9 miliardów euro na rośliny ozdobne – o 2,7% więcej niż rok wcześniej. Jak podaje niemiecki Centralny Związek Ogrodniczy (Zentralverbland Gartenbau – ZVG), wydatki mieszkańca na rośliny wzrosły ze 105 euro do 108 euro. Coraz większego znaczenia nabiera zieleń w miastach – temu tematowi poświęcono w Essen spotkanie zorganizowane przez fundację The Green City i Federację Szkółek Niemieckich (Bund deutscher Baumschulen, BdB), w ramach projektu „Zielone miasta na rzecz zrównoważonej Europy”.
W tym roku krajem partnerskim targów była Francja, która zaprezentowała się pod hasłem „Jakość i innowacje. Po francusku!”. Hodowcy i dostawcy materiału wyjściowego z tego kraju zaprezentowali szeroki asortyment produktów, wśród których wyróżniały się zwłaszcza róże, różaneczniki, kamelie, hortensje, cyklameny, chryzantemy, dalie i lawendy. Nad przygotowaniem narodowej prezentacji Francji czuwała organizacja VAL’HOR, której prezes – Mikaël Mercier – stwierdził, że targi IPM ESSEN są znakomitą platformą do zaprezentowania dorobku francuskich hodowców i producentów roślin ozdobnych u progu sezonu, jednocześnie wyraził nadzieję, że nawiązane tu kontakty będą procentowały w kolejnych latach.
Kolejna edycja targów IPM ESSEN odbędzie się 26–29 stycznia 2021 r.