Plantatorzy borówki mogą być wzorem. Wspólne działanie producentów to dziś podstawa wszelkiej działalności. Branżowym koordynatorem wielu projektów jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki. Wspólnie, razem, możemy więcej niż pojedynczo – Fundacja pokazuje, że współpraca jest możliwa i angażuje w nią kolejnych producentów. Fundacja powstała w 2017 roku aby rozwijać inicjatywę plantatorów, w szczególności zadania edukacyjne mające przybliżyć zdrowotne walory borówki i sukces branży, której udało się stworzyć modę na polską borówkę.
Byłem i jestem pod wrażeniem działalności plantatorów. Wszelkie akcje i działania promocyjne, o których jest naprawdę bardzo głośno, są bardzo profesjonalne. Bezwzględnie, dzięki tym wszystkim działaniom, borówka stała się polskim hitem eksportowym. Zdobywacie też wielu konsumentów w kraju. To było widać szczególnie w minionym sezonie. Współpraca producentów, jakość produktów i odpowiednie podanie owoców na rynek – to wg mnie źródło Waszego sukcesu! Serdeczne gratulacje! Oby każdy następny sezon dla producentów borówki był lepszy tak skomentował działania producentów borówki Zbigniew Chołyk, prezes grupy Stryjno Sad, szef konsorcjum LubApple.
– Plantatorzy borówki powinni być wzorem dla innych plantatorów. Dostrzegamy to, że jest problem z tym by ludzie się łączyli w jakieś organizacje i dbali o wspólne dobro. Często jest tak, że jeśli ktoś posiądzie jakąś wiedzę na temat czy zbytu czy produkcji, to nie jest się nią skory dzielić się z innymi. Na a przecież wiadomo, że razem można więcej – mówi Aneta Koter, Gospodarstwo Ogrodnicze Koter.
– Łączenie się plantatorów to podstawa wszelkiej działalności. Dzieląc się i tworząc enklawy nie dojdziemy do niczego. W tym momencie mamy olbrzymi problem, potrzebujemy dużych ilości równego produktu. To nas hamuje na wielu rynkach, i polskim i na rynkach międzynarodowych. Nie ma tu standaryzacji odgórnej. Powinniśmy dążyć do tworzenia branżowych standardów jakości. I tutaj borówka jest wzorem – mówi Aneta Koter.
– To działa, ja jako zwykły konsument natknęłam się kilka razy na działania związane z promocją borówki. Widzę to na co dzień i widzę, że przebija się to do świadomości zwykłego konsumenta – dodaje Koter.
Rośnie świadomość i wiedza
– Nasza świadomość jako producentów jest coraz większa. Z roku na rok pogłębiamy naszą wiedzę. Wychodzimy naprzeciw jakimś nowym rozwiązaniom, technologiom. Wszystko, żeby sprostać oczekiwaniom konsumentów i zaoferować zdrowe, świeże, smaczne owoce – mówi Iwona Słowińska z Gospodarstwa Sadowniczego AppCo.
– Musimy naśladować, musimy się inspirować i musimy się nawzajem wspierać. To bardzo fajny pomysł, żeby promować to co produkujemy. Wspólnie razem możemy więcej niż pojedynczo – dodaje Słowińska.
Borówkarze wyznaczają nowe standardy w zakresie promocji w Polsce i za granicą. Szczególnie na rynku polskim może to stanowić wzór dla innych owoców, nie tylko jagodowych. Robią wrażenie producenci, ich energia i pomysły. W tym środowisku nie brakuje osób zaangażowanych. Serdecznie gratuluję. Najlepszego produktu nie da się wypromować bez ludzi. A jeśli są ludzie, i oni tworzą wizerunek owocu, robi to olbrzymie wrażenie powiedział komentując działania plantatorów borówki dr Piotr Baryła, Prezes Krajowego Stowarzyszenia Plantatorów Czarnej Porzeczki.
– Fundacja Promocji Polskiej Borówki działa od ubiegłego sezonu. Naszym celem jest promowanie spożycia borówki i jej walorów. Wspieranie rozwoju producentów i promocja wiedzy o uprawie. Promujemy 1 LIPCA jako datę rozpoczęcia sezonu. Pokazujemy jak uprawiamy i że zbiory są finałem całorocznej pracy. Pokazujemy nas i nasz sposób podejścia innym producentom owoców i warzyw – mówi Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, plantatorka, Prezes Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Fundacja koordynuje przygotowania do Dnia Polskiej Borówki oraz Borówkowego Weekendu 2018. Mobilizuje plantatorów, by umożliwili konsumentom skosztowanie pierwszych dań, deserów w restauracjach, kawiarniach i cukierniach w całej Polsce. Fundacja opracowuje scenariusze i organizuje warsztaty dla dzieci przedszkolnych „Skąd się biorą borówki?”. W tym roku po raz pierwszy borówka będzie aktywna w lipcu – będą promowane jej walory zdrowotne. W sierpniu konsumenci wybiorą najlepsze na świecie lody borówkowe. To wszystko w ramach kampanii „LATO z BORÓWKAMI”.
W czerwcu wybierzemy najmłodszego z plantatorów, który dokona uroczystej inauguracji sezonu 2018. Rodzicie, którzy częstują niemowlę i dietetycy, którzy promują borówkę jako „zdrowe słodycze” to scena już symboliczna – dodaje Grzegrzółka-Parafiniuk.
Więcej o promocji polskiej borówki na stronie www.latozborowkami.pl
Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Lato z borówkami”.