Władze Gruzji chcą zrealizować projekt naukowego potwierdzenia, że ich kraj jest ojczyzną wina. W rozstrzygnięcie naukowego sporu w tej kwestii i wyłożenia „na stół” niezbitych dowodów zaangażowana jest państwowa agencja wina podległa Ministerstwu Rolnictwa Gruzji. Gruzinom będą w tym dziele pomagać uczeni różnych specjalności z kilku krajów – między innymi z Niemiec i Francji.
Natomiast marketingowy plan popularyzacji gruzińskich win już jest gotowy. Wysiłki pójdą w kierunku umocnienia pojęcia wina gruzińskiego nie zaś któregoś z jego mniej czy bardziej znanego gatunku. Najpierw zostanie przeprowadzony rebranding w Rosji, na której rynek gruzińskie wina wróciły po siedmioletniej przerwie oraz w pozostałych krajach byłego ZSRR. Następnym zadaniem będzie opanowanie rynku amerykańskiego oraz Chin i krajów Azji południowo-wschodniej, gdzie dotąd wino z Kaukazu jest nieznane.
Gruzja ma w swoich winnicach około 500 odmian winorośli, a wina z nich eksportuje do 50 krajów świata. Najważniejszym odbiorcą tej produkcji jest Rosja, a w pierwszej piątce importerów – po Ukrainie, Kazachstanie i Białorusi jest Polska.
Za: foodmonitor.ru
pg