Jedną z głównych tez jego wystapienia był eksport polskich owoców, zwłaszcza zaś jabłek, na Wschód. Rosja sprowadza z Polski co roku ponad 30% importowanych przez siebie jabłek. Są one bardzo konkurencyjne cenowo dla importowanych z innych krajów UE czy pozostałych regionów świata. Rośnie także ich jakość, a ostatnio zaczęliśmy na tym najważniejszym rynku prowadzić wspartą unijnymi pieniędzmi akcję promującą polskie owoce. Sytuacja sprzyja umacnianiu pozycji polskich jabłek na tym rynku. Wymaga to jednak aktywności z naszej strony. Nie tylko działań w kraju importera (poprawa jakości owoców!), ale także w kraju. Wiele będzie zależeć od warunków zatrudniania pracowników z krajów WNP – niższe koszty ich zatrudnienia są jednym z ważniejszych czynników konkurencyjności naszych owoców i solą w oku naszych konkurentów w Unii i poza nią.
Do tematów Konferencji Truskawkowej w Jasieńcu bedziemy wracali na naszej stronie i w czasopismach Plantpressu.
pg