Jak wynika z badań Kantar ponad połowa badanych deklaruje, że zwraca uwagę na to, żeby ich sposób odżywiania wzmacniał odporność. Przy czym 15% stwierdza, że od dawna, na co dzień zwracają na to uwagę, a 22%, że zwracają na to uwagę, ale nie regularnie. Aż 37% naszych rodaków nie przejmuje się tym, że to co jedzą, wpływa na ich odporność. Dietę wspierającą odporność stosują najczęściej kobiety, osoby z wykształceniem wyższym i te w dobrej sytuacji materialnej – mówi Agata Zadrożna, ekspertka Kantar Public.
5% badanych zwraca uwagę na to, aby dieta wzmacniała odporność, tylko w określonych porach roku. Najczęściej jesienią, niewiele rzadziej wiosną i zimą, za to dość rzadko latem. Jak widać odporność najszybciej kojarzy się z momentami kiedy jej nie mamy, z jesienią, zimą, wczesną wiosną. Wyniki badań pokazują sens działań edukacyjnych.
Uboższa dieta, brak słońca i zmienna pogoda odbija się na naszym samopoczuciu i zdrowiu. To tzw. przesilenie wiosenne. Czujemy się zmęczeni, senni, mamy problemy z koncentracją, a także spada nasza odporność. Wiosenna dieta powinna być bogata w składniki odżywcze i witaminy, o ograniczonej ilości cukru i wysokiej zawartości błonnika pokarmowego. Kto potrafi odżywiać się zdrowo na przednówki, temu w kolejnych tygodniach będzie już tylko łatwiej – mówi Justyna Kusibab-Mruk, plantator i producent suszonej i liofilizowanej jagody kamczackiej.
Najlepszy czas na działania dietoprofilaktyczne sprzyjające podniesieniu odporności to właśnie późna wiosna. Przed nami czas coraz lepszej dostępność świeżych produktów. W Polsce budowanie odporności kojarzy się z witaminą C, a właśnie sezonowe owoce postrzegamy jako najlepsze jej źródło – dodaje Zadrożna.
Czas na polskie superowoce!
W kwietniu rozpoczął się sezon na owoce jagodowe. Od połowy miesiąca dostępne są truskawki z upraw szklarniowych.
Jako Szefowie Kuchni pokazujemy, że sezon na truskawki zaczyna się już w kwietniu. Co równie ważne, że truskawka jest dobra nie tylko do deserów i podwieczorków. Ma swoje miejsce w sałatkach i tartach, obok ryby i mięsa, szpinaku i orzechów, na szaszłykach i przy grillu. Tylko wyobraźnia ogranicza kulinarne wykorzystanie truskawki. Za to kucharze kochają truskawkę – podsumował Mikołaj Rey, Szef Kuchni, zwycięzca MasterChef – najlepsi z najlepszych, od lat wielki promotor polskich owoców jagodowych.
Życzymy dziś wszystkim aby zdrowo się odżywiali. Wśród zdrowej żywności, aby spożywali dużo owoców i warzyw. Truskawki, które możemy już dostać są produkowane z wiedzą i pasją. Uprawiane w szklarni owoce są chronione przed kontaktem z gruntem, od deszczu i rosy. Mają fantastyczne walory zdrowotne. Życzmy sobie już wczesną wiosną, w kwietniu, maju, ich dłużej konsumpcji – powiedział Stanisław Zabarski z Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Poznaniu.
źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! III edycja.”
Projekt współtworzą: Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki, Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, Stowarzyszenia Plantatorów Jagody Kamczackiej, Stowarzyszenia Plantatorów MiniKiwi. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki. Liderem Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Realizacje koordynuje agencja INSPIRE smarter branding.