Borówki to cenne źródło związków aktywnych o udowodnionym korzystnym oddziaływaniu na zdrowie. Publikowane są kolejne badania dotyczące ich właściwości zdrowotnych, w szczególności wpływu na mózg i pamięć, insulinooporność oraz choroby układu krążenia. Borówka od lat podbija plebiscyty najzdrowszych owoców świata. Przyszedł czas na Polskę.
Borówki słusznie zapracowały na miano superowocu. Są nieocenione w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym. Miażdżycy, cukrzycy, otyłości czy zespołowi metabolicznemu. Spowalniają procesy starzenia komórek, w tym mózgowych, działają przeciwwolnorodnikowo i ochronnie na struktury DNA. Do tego są produktem niskoenergetycznym o wysokiej gęstości odżywczej, bogatym w aktywne związki roślinne o działaniu prozdrowotnym, wielokrotnie wykazanym w badaniach naukowych – mówiła w uzasadnieniu wyboru dr Justyna Bylinowska, dietetyk, redaktor naczelna Dietetycy.org.pl.
Borówki są superowocami, są nasze, polskie, pyszne, sezonowe, więc cieszmy się nimi i doceniajmy, mamy je dzięki wysiłkowi pionierów i pracy kolejnego pokolenia plantatorów
– mówiła wręczając tytuł redaktor Bylinowska.
W plebiscycie udział wzięło 48 gatunków. Grupę żółtą wygrały banany, zieloną kiwi, a czerwoną truskawki. Ostatecznie najwięcej głosów otrzymała borówka. Wybór społeczności dietetyków przyjął szef Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.
W sposób symboliczny odbieram tę nagrodę. Bardzo dziękujemy dietetykom, środowisku i Redakcji, za to, że wymyślili i przeprowadzili ten wieloetapowy konkurs. Tytuł jest podziękowaniem również dla wszystkich, którzy w ciągu 100 lat dokonali wielkiego postępu hodowlanego. Od owoców małych, niepozornych, wyciągniętych gdzieś tam w Stanach z lasu, do odmian owoców dużych, przepięknych i szalenie smacznych. Wszystko z zachowaniem jej wyjściowych walorów – powiedział prezentując sto lat historii uprawy borówki, Ireneusz Komorowski, Prezes SPBA.
Borówki mają jeden z najwyższych poziomów zdolności przeciwutleniającej wśród owoców i warzyw. Oprócz walorów smakowych, do jedzenia zachęca ich wartość zdrowotna. Swoje właściwości zawdzięczają antocyjanom (w borówce zidentyfikowano 10 znanych antocyjanów). Zawierają również proantocyjanidyny i wiele innych polifenoli, kwasów organicznych, fenolowych, sterole, triterpenoidy, kwasy tłuszczowe, trójglicerydy i pterostilbeny (resweratrol). Zawartość tych substancji zależy od wielu czynników, w tym klimatycznych, które są dla nas bardzo korzystne.
Smak sukcesu
Zapotrzebowanie na borówkę dynamicznie rośnie na całym świecie. Niebawem światowa produkcja przekroczy 1 mln ton. Polska należy do klubu największych producentów. Jeszcze kilka lat temu zajmowaliśmy w nim czwarte miejsce, wielkością produkcji ustępując jedynie USA, Kanadzie i Meksykowi. Polska borówka szybko stała się hitem i jest dziś drugim pod względem wartości eksportu polskim owocem.
Nasze borówki cenione są za jakość i smak. Sprzyja nam kontynentalny klimat. Kwaśne gleby, duże amplitudy temperatur dziennych i rocznych, połączenie silnych mrozów i gorącego lata, sprzyjają uzyskaniu balansu słodyczy i kwasowości, który nadaje polskim borówkom wyjątkowy smak.
Borówka zyskuje na popularności. Jest ulubionym owocem dietetyków za sprawą swoich walorów odżywczych, smaku, za to że jest polska, że coraz bardziej dostępna. Jako producenci bardzo się z tego cieszymy. Od lat integrujemy się i wspieramy by mądrze wykorzystać potencjał tego sukcesu – powiedziała Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Rosnąca popularność borówki to ogromna szansa, zarówno dla konsumentów, jak i dla nas producentów. Dla konsumentów dlatego, że włączając owoce jagodowe do swojej diety, mogą w łatwy sposób sprawić, że stanie się ona bardziej kolorowa, lepiej zbilansowana, i zdrowsza – mówi Dominika Kozarzewska, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Jako producenci możemy im to ułatwić na kilka sposobów. Po pierwsze – sprzedawać owoce wysokiej jakości, w opakowaniach, w których te owoce można umyć. Są to opakowania convenience, on the go, takie które można kupić w sklepie typu Żabka, czy innym małym sklepie blisko miejsca pracy, i bez problemu zjeść na przekąskę czy podwieczorek w pracy. Drugim sposobem – który wiąże się z tym pierwszym – jest znaczne poszerzenie sieci dystrybucji. Borówka powinna być w sklepach, w których ludzie kupują przekąski. Tam gdzie dużo łatwiej jest im teraz kupić coś niezdrowego, paluszki, chipsy, czy batonika, powinni mieć możliwość kupienia borówki – dodaje Kozarzewska.
Wspólny przekaz dwóch środowisk
Dietetycy i plantatorzy wspólnie zwracają uwagę na to, że spożywanie owoców jagodowych zwiększa odporność i że warto korzystać z ich bogactwa. Zwłaszcza teraz w sezonie letnim.
Sezon na polską borówkę właśnie się rozpoczyna i potrwa do września. W sezonie 2019 borówkę jadło aż 71 proc. Polaków. Siedem osób na dziesięć. Już 3 proc. jadło w sezonie borówki codziennie lub prawie codziennie, a 20 proc. kilka razy w tygodniu. 38 proc. co najmniej raz w tygodniu, a 59 proc. deklarowało zakupy 2-3 razy w miesiącu. Danych dostarczyły „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców”, realizowane przez firmę badawczą Kantar we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Symboliczne wręczenie tytułu odbyło się 24 lipca 2020 roku na plantacji państwa Beaty i Kazimierza Wasiak, pierwszej, która w tym roku zaprosiła konsumentów na „Borówkobranie”. To akcja promująca plantacje, na które można przyjechać i własnoręcznie pozbierać owoce. Pierwsza edycja odbyła się w ostatni weekend lipca (25-26/07). Kolejne Borówkobrania, w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”, organizowane będą w sierpniu (22-23/08) oraz na początku września (5-6/09).
Kampania „Czas na polskie superowoce!” to wspólny projekt organizacji branżowych i grup producentów. Promuje współpracę i pojęcie polskie superowoce w kontekście borówek, truskawek, malin, jagody kamczackiej, porzeczek, jeżyny, aronii, mini-kiwi – owoców wyjątkowo bogatych w składniki korzystne dla naszego zdrowia i urody. W ich produkcji i eksporcie jesteśmy jednym ze światowych liderów.
źródło: informacja prasowa kampanii „Czas na polskie superowoce”