Jak i co pokazać?
Jest to wystawa wskazująca „drogę na przyszłość”. W kształtowaniu nowych koncepcji sprzedaży wyraźnie przewodzą Brytyjczycy i Holendrzy, co staje się szczególnie widoczne
w zestawieniu z ofertą Włoch czy Niemiec. Podobny kontrast dotyczy samego kształtowania ekspozycji.
Tradycyjna prezentacja polega na zestawieniu wielu produktów w kompozycję — jest tańsza w wykonaniu i mniej skomplikowana. Nowoczesny trend polega natomiast na wybraniu tylko kilku produktów (fot. 1) i skomponowaniu ich w pomysłowy sposób, czyli na stworzeniu oryginalnej scenerii. Stoiska tak zaaranżowane, które dominowały na targach Glee, bardziej przemawiają do emocji zwiedzających.
Fot. 1. Jedno ze stoisk urządzonych zgodnie ze współczesnymi tendencjami
Nowe i nienowe
Holenderska firma Living Plants zaoferowała kwitnące rośliny doniczkowe — gerbery oraz gatunki z rodziny Bromeliaceae. Szczególny nacisk położono na koncepcję ich sprzedaży. Wykazano, że roślina jest ważnym, ale nie jedynym komponentem finalnego produktu i dopiero w połączeniu z doniczką, szklanym wazonem, piaskiem, żwirem (fot. 2), itp. ma szanse na wyróżnienie się spośród innych, podobnych towarów. Artykuł taki, o wysokiej wartości dodanej, bardzo dobrze nadaje się na prezent. Klientowi oferuje się coś ekstra, za co sprzedawca może podyktować wyższą cenę. Komponenty potrzebne do przygotowania tego typu produktów są powszechnie dostępne. Ich zestawienie, zdaniem Gwen Wesstein-Liveingstone dyrektora firmy Living Plants bv., nie jest trudne. Wyniki sprzedaży tak „podanych” towarów można natomiast łatwo śledzić za pomocą statystyk dotyczących handlu, co ułatwia podjęcie decyzji o pozostawieniu lub usunięciu danego produktu z asortymentu.
Fot. 2. Nowy sposób podania frizei
Syngenta Seeds zaprezentowała nową grupę karłowych odmian bardzo popularnego w Wielkiej Brytanii niecierpka Waleriana (Impatiens walleriana) — Heartbeat. Rośliny te nadają się do uprawy w dużym zagęszczeniu, osiągając wysokość około 20 cm, nie wymagają zbytniej pielęgnacji, są przydatne nie tylko do uprawy na rabatach, ale także w doniczkach oraz wiszących koszach. Spellbound to inna nowa i unikatowa grupa niecierpka Waleriana — pnąca, charakteryzująca się dużą odpornością na niekorzystne warunki pogodowe, nadająca się do uprawy w wiszących pojemnikach.
Włoska firma L’ortofrutticola Albenga powstała w 1941 roku i początkowo specjalizowała się tylko w dystrybucji owoców oraz warzyw. W ostatnich latach zajęła się również handlem kwitnącymi roślinami doniczkowymi (w tym tarasowymi) i ziołami, zwiększając obrót o 20%. Oferta firmy L’ortofrutticola przeznaczona na rynek brytyjski obejmuje rośliny z rodzajów: Lavandula, Dimorphotheca, Cytissus, Euryops, Fuchsia, Hibiscus, Lantana, Hydrangea. Na wystawie eksponowano jednak głównie zioła (fot. 3): lawendę, bazylię, lebiodkę i tymianek, miętę, rozmaryn.
Fot. 3. Zioła — rośliny ozdobne i użytkowe — zaprezentowane przez firmę L’ortofrutticola
Zimmermann Plantas y Logistica z Hiszpanii działa w podobny sposób, jak wyżej opisana włoska firma. Organizuje dostawy roślin zaopatrując przedsiębiorstwa, które zajmują się urządzaniem terenów zieleni, a także supermarkety i inne samoobsługowe punkty sprzedaży (tak zwane DIY — Do it yourself) oraz centra ogrodnicze. W ofercie przeznaczonej na brytyjski rynek znalazły się następujące rośliny: Chamaerops humilis, Washingtonia sp., Phoenix canariensis, Ficus carica, Lavandula officinalis, Santolina chamaecyparissus, Rosmarinus officinalis, Thymus vulgaris, Nerium oleander. Firma ta posiada również w swojej ofercie bogatą kolekcję bonsai, formowanych głównie z roślin Serissa japonica (syn. S. foetida) czy Ficus retusa, a także kaktusy — sprzedawane w „sześciopakach”. Dostarcza również niewielkich zbiorników z wodą, które stanowią dodatkową podstawkę dla roślin doniczkowych (fot. 4). Przesączanie wody ze zbiorniczka do podłoża w doniczce następuje poprzez taśmę łączącą oba naczynia.
Fot. 3. Zioła — rośliny ozdobne i użytkowe — zaprezentowane przez firmę L’ortofrutticola