Słoneczna i ciepła pogoda na początku maja sprzyjała prezentacji roślin balkonowo-rabatowych (fot. 1), proponowanych na następny sezon przez firmę Syngenta Seeds (S&G). Ogrodnicy z Dolnego Śląska mogli się im przyjrzeć 12 i 13 maja podczas Dni Otwartych S&G w Wilczycach pod Wrocławiem, w gospodarstwie ogrodniczym Franciszka Kolasy.
Od zeszłego roku impreza nieco się rozrosła. Producenci mieli okazję do zapoznania się nie tylko z propozycjami organizatora Dni Otwartych, ale także do nawiązania kontaktów z firmami (ich stoiska towarzyszyły imprezie) zaopatrującymi ogrodnictwo w środki produkcji. Pomyślano także o amatorach, którzy w drugim dniu imprezy — reklamowanej przez lokalny „Dziennik Zachodni” — mogli kupić na miejscu rośliny do dekoracji balkonów i ogrodów.
W ofercie S&G na 2002 rok znalazły się, między innymi, wzbudzające największe zainteresowanie zwiedzających d i a s c j e (Diascia barberae) z serii F l y i n g C o l o r s. Nowości te — 'F. C. Coral’, 'F. C. Apricot’ i 'F. C. Antique Rose’— odznaczają się licznymi kwiatami w pastelowych barwach (fot. 2).
L a g u n a — to seria odmian l o b e l i i, które wyróżniają się silnym wzrostem (mogą być używane nie tylko w kompozycjach, ale i samodzielnie) oraz wczesnym, obfitym i długotrwałym kwitnieniem. Odmiana 'L.Trailing Dark Blue’ nadaje się przede wszystkim do wiszących pojemników oraz skrzyń okiennych, gdyż ma silnie zwisające pędy. Według przedstawicieli S&G, jej zaletą jest wyjątkowa wczesność. 'L. Compact Blue with Eye’ to z kolei forma o wzniesionym pokroju, wyhodowana z myślą o patiowych pojemnikach.
W ofercie S&G na najbliższy sezon znalazła się też seria G a z o o g a z a n i i l ś n i ą c e j (Gazania splendens), składająca się z 6 odmian o wyjątkowo dużych kwiatach (fot. 3), które przypominają gerbery. Seria Gazoo nadaje się nie tylko na rabaty, ale i do sadzenia w pojemnikach, które muszą jednak być odpowiednio duże, aby zapewnić prawidłowy rozwój roślin.
Nowością, na którą warto zwrócić uwagę, są k a l c e o l a r i e (Calceolaria rugosa) z serii P i t a P e t i t, które będą dostępne w trzech kolorach — żółtym, pomarańczowym i czerwonym (dotychczas jako rośliny rabatowo-balkonowe uprawiano jedynie odmiany o żółtych kwiatach). Zaletą tej serii jest ponadto zdolność do tworzenia kwiatów nie tylko przy długim, ale i przy krótkim dniu (jest więc fotoperiodycznie obojętna, przydatna do produkcji na wczesne i późne terminy).
Warto jeszcze wspomnieć o „chwycie” marketingowym przedsiębiorstwa Syngenta Seeds, które stara się, aby nowe serie roślin były zaopatrzone w efektowne i łatwo rozpoznawalne logo. Taki wizerunek (duży na plakatach, mały na indywidualnych etykietach) wpada w oczy i pozwala klientom łatwiej zapamiętać roślinę, której będą poszukiwać w następnym sezonie.