Przejmując kontrolę nad hiszpańską spółką Grupa CIECH:
- zyskuje dostęp do nowych rynków zbytu, w szczególności Hiszpanii, a także innych krajów południowej Europy, Afryki, Australii, a także Ameryki Południowej;
- przejmuje portfel substancji aktywnych i ponad 120 rejestracji produktów, a także pakiet toczących się procesów rejestracji, dzięki czemu znacząco zwiększy swoją ofertę i geograficzny zasięg działania;
- zwiększa swoją atrakcyjność w poszukiwaniu partnerów w procesie pozyskiwania praw do nowych substancji oraz rejestracji produktów na nowych rynkach.
Spółka Proplan charakteryzuje się wysoką dynamiką wzrostu przychodów oraz wysoką rentownością (marża EBITDA powyżej 20 proc). Potencjalne synergie wynikające z przejęcia przez CIECH spółki Proplan obejmują wzajemną wymianę portfela produktów dostępnych na rynkach macierzystych (Hiszpania i Polska to odpowiednio 4. i 6. rynek środków ochrony roślin w Europie) oraz dostęp do infrastruktury badawczo-rozwojowej.
CIECH nabył 75 proc. akcji spółki Proplan za 33,5 mln euro od dotychczasowych akcjonariuszy – osób fizycznych. Hiszpańska firma osiągnęła w 2017 roku ok. 16 mln euro przychodów przy wysokiej rentowności. W ciągu ostatnich czterech lat Proplan podwoił wartość sprzedaży.
Proplan to dostawca generycznych środków ochrony roślin. Działa w modelu Asset Light (tzw. lekka struktura aktywów). Korzysta z outsourcingu w zakresie produkcji, dostawy surowców i logistyki. Spółka zarządza portfelem ponad 120 rejestracji i w pełni koordynuje procesy z tym związane. Jednocześnie pracuje nad uzyskaniem wielu nowych rejestracji na 5 kontynentach. W samym 2018 roku Proplan poszerzy portfel o 18 nowych produktów.
Głównym rynkiem działania Proplanu jest Hiszpania, ale firma dostarcza także środki ochrony roślin m.in. do Francji, Włoch, Australii i krajów Afryki. Planuje także ekspansję na rynki Ameryki Południowej.
Przejęcie Proplanu daje Grupie CIECH dostęp do zarejestrowanych substancji aktywnych i produktów końcowych. Oznacza to duże oszczędności dla CIECH – przeprowadzenie rejestracji produktów na nowych rynkach jest czasochłonne i trwa od 3 do 5 lat. Dodatkowo przygotowanie dokumentacji i przeprowadzenie badań wiąże się z dużymi kosztami.