Nowatorskie etykiety

Dużym zainteresowaniem konsumentów i producentów owoców cieszą się w ostatnim czasie technologie związane z oryginalnym znakowaniem czy etykietowaniem owoców i warzyw.

Estetyczna i przyciągająca wzrok etykieta to bez wątpienia wartość dodana produktu, która zwiększa atrakcyjność i konkurencyjność w ten sposób oryginalnie oznaczonych owoców na rynku. Podczas targów branżowych, które odbywały się pod koniec ubiegłego i na początku tego roku, kilka firm oferowało nowatorskie rozwiązania w etykietowaniu owoców, m.in. Sinclair z ulegającymi rozkładowi w trakcie kompostowania naklejkami (czyt. HO 3/2013). 

Podczas ubiegłorocznych targów Fruit Logistica oraz tegorocznych Międzynarodowych Targów Agrotechniki Sadowniczej odbywających się w Warszawie pokazano efekt wprowadzenia innowacyjnej hiszpańskiej technologii Laser Food (fot. 1). Innowacja polega przede wszystkim na tym, że stosowana w tej technice wiązka lasera nie powoduje spalania tkanek skórki, np. jabłek, a tylko „zeskrobanie” mikroskopijnej jej warstwy, która pod wpływem powietrza atmosferycznego ulega przebarwieniu. Dzięki tak delikatnemu działaniu, skórka nie jest mechanicznie uszkadzana, a wykonanie grafiki na owocach czy warzywach nie skraca ich trwałości na półce sklepowej (ang. shelf-life).

Zdaniem przedstawiciela Laser Food w Polsce – Marcina Jachimowicza (fot. 2), oferowana przez firmę technologia pozwala producentom i detalistom na wyeliminowanie niewygodnych papierowych etykiet samoprzylepnych. Ponadto znakowanie owoców czy warzyw za pomocą wiązki lasera pozwala obniżyć koszty etykietowania produktu (fot. 3). Zastosowanie laserowych etykiet to poniekąd także działanie proekologiczne, gdyż dzięki temu zmniejsza się ilość papieru wykorzystywanego do produkcji etykiet i naklejek papierowych, które są odrywane od produktu i wyrzucane (zwykłe takie naklejki nie ulegają szybkiemu rozkładowi, biodegradacji, wyjątkiem są kompostowalne naklejki Sinclair’a), oraz zmniejsza ślad węglowy (ang. carbon footprint). Znakowanie owoców czy warzyw za pomocą wiązki lasera może odbywać się w taki sam sposób jak etykietowanie papierowymi naklejkami – na linii pakującej, w końcowym etapie pakowania. Urządzenie jest instalowane w miejscu, gdzie zapakowane w kartony owoce lub warzywa na wytłoczkach są transportowane do paletyzera (analogicznie jak etykieciarka do naklejek).

Fot. 2. Przedstawiciele Laser Food (od lewej: Marcin Jachimowicz, Stephane Merit, Jaime Sanfelix) podczas MTAS

Fot. 3. Laserowe znakowanie to sposób na umieszczenie na owocach i warzywach wszelkich informacji, np. nazwy odbiorcy towaru (a), i bardziej skomplikowanych znaków graficznych (b)

Koszt takiej maszyny, w zależności od modelu i szerokości roboczej, waha się w granicach 40–80 tys. euro. Wydajność maszyny przy umieszczaniu na owocach mało skomplikowanej grafiki, np. nazwy odmiany, to ok. 2 owoce/sekundę. Obecnie maszyny tego typu zyskują dużą popularność we Włoszech i Francji, a po targach MTAS – także w naszym kraju.

Dorota Łabanowska-Bury

Artykuł pochodzi z numeru 5/2013 „Hasła Ogrodniczego”

Related Posts

None found

Poprzedni artykułDotacje dla organizacji rolniczych za rok 2012 – wyjaśnienia MRiRW
Następny artykułPolskie ciągniki znów sprzedają się za granicą

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.