Badania omawiali dr Joanna Zamojska, prof. dr hab. Paweł Węgorek oraz mgr Jakub Danielewicz z IOR–PIB w Poznaniu. Po części polowej odbyła się konferencja, podczas której reprezentanci firmy mówili m.in. o planach rozwojowych przedsiębiorstwa oraz działalności marketingowej. Głównym tematem spotkania była prezentacja przygotowana przez Marcina Oleszczaka i Radosława Wilka z firmy Intermag o zaletach nowego preparatu mikrobiologicznego – Bactim Słoma do dekompozycji resztek pożniwnych.
Hubert Kardasz, prezes zarządu Intermag, informował, że firma intensywnie się rozwija i poszukuje inspiracji do tworzenia nowych produktów nie tylko w kraju, ale również poza jego granicami, uczestnicząc w międzynarodowych spotkaniach branżowych. W ciągu ostatnich 6 lat oferta firmy poszerzyła się o kilkadziesiąt nowych produktów, a ponadto zainwestowano ponad 20 mln zł w rozbudowę zaplecza produkcyjnego. Obecnie jest ono jednym z najnowocześniejszych w Europie wśród producentów nawozów dolistnych i biostymulatorów. – Najważniejsza z punktu widzenia długoterminowego rozwoju firmy jest inwestycja w badania i rozwój – tłumaczył Hubert Kardasz. – Należymy do elity polskich przedsiębiorstw o najwyższych wydatkach na działalność badawczo-rozwojową. Nasze centrum badawczo-rozwojowe jest wyposażone w najnowocześniejszą aparaturę pozwalającą realizować szeroki zakres zadań formulacyjnych, analiz chemicznych i badań biologicznych na roślinach. Prowadzone przez Intermag prace nad nową generacją produktów opartych o mikroorganizmy (bakterie i grzyby) oraz ich metabolity są doskonałym przykładem innowacyjnego projektu rozwojowego. W lipcu do oferty dołączył Bactim Słoma – pierwszy z serii produktów mikrobiologicznych, który jest efektem tych prac.
Najnowszy projekt rozwojowy współfinansowany przez UE dotyczy nowej generacji biostymulatorów i mikroskładnikowych nawozów opartych o biodegradowalne ligandy. – W efekcie w ciągu kilku lat będziemy mogli na rynek wprowadzić produkty innowacyjne nie tylko w skali Polski, ale w skali globalnej. Wcześniej zostaną one gruntowanie sprawdzone w praktyce rolniczej – wyjaśniał prezes zarządu. Informował on również o współpracy z Instytutem Nowych Syntez w Puławach, dzięki której w styczniu br. powołano spółkę Insol, w której większość udziałów (60%) ma firma Intermag, a pozostałe 40% należy do INS. Celem spółki jest dystrybucja nawozów pod marką Insol, a rola firmy Intermag ma polegać m.in. na zabezpieczeniu produktowym, logistycznym i rozwojowym.
Hubert Kardasz – prezes zarządu Intermag
Marcin Oleszczak i Radosław Wilk reprezentujący firmę Intermag mówili o nowym produkcie Bactim Słoma. Jest to innowacyjny produkt do szybkiego rozkładu słomy i uwolnienia cennych składników odżywczych, takich jak: azot, fosfor, potas, magnez, siarka, cynk czy bor. Zawiera on izolaty dwóch mikroorganizmów Bacillus subtilis oraz Bacillus licheniformis. Jak informował M. Oleszczak te dwa organizmy wyróżniały się aktywnością w szerokim zakresie temperatur (od 4°C do 42°C). Wstępne badania potwierdziły przyspieszenie dekompozycji resztek pożniwnych przez preparat Bactim Słoma i jego pozytywne oddziaływanie na rozwój pszenicy, jęczmienia, kukurydzy i ziemniaka – informował M. Oleszczak. Jak informowali przedstawiciele firmy, zastosowanie Bactim Słoma eliminuje problemy z wykonaniem uprawek przedsiewnych, zapewnia dynamiczne i wyrównane wschody roślin, wysoki wigor siewek w początkowych fazach wzrostu, stymulację rozwoju systemu korzeniowego, lepsze zaopatrzenie roślin w składniki pokarmowe i wodę. Zwiększenie aktywności mikrobiologicznej gleby i bioróżnorodności gleby to kolejne istotne korzyści z jego zastosowania.
– Preparat jest polecany na resztki pożniwne, po zbiorach wszystkich gatunków roślin uprawnych w dawce 1–2 l/ha w 300–400 l/ha cieczy roboczej, (dawka 1 l/ha zalecana jest w przypadku stosowania azotu do rozkładu resztek pożniwnych). Stosowanie Bactim Słoma jest szczególnie polecane na resztki pozostałe po zbiorach: kukurydzy, zbóż ozimych i jarych, rzepaku oraz po zbiorach warzyw pozostawiających dużą biomasę np.: kapustne, psiankowate i korzeniowe. Ponadto może być także stosowany na nawozy naturalne – mówił Radosław Wilk.
Marcin Oleszczak i Radosław Wilk reprezentujący firmę Intermag mówili o nowym produkcie Bactim Słoma
Reprezentanci IOR – dr Joanna Zamojska oraz mgr Jakub Danielewicz zaprezentowali wyniki doświadczeń prowadzonych w uprawach rolniczych m.in. z zastosowaniem produktów Optysil i Tytanit. Stymulator wzrostu Optysil przeznaczony jest do stosowania w uprawach polowych, sadowniczych oraz warzywniczych. Zwiększa tolerancję roślin na niekorzystne warunki uprawowe (np. susza i inne stresy abiotyczne). Podnosi naturalną odporność roślin na choroby i szkodniki. Intensyfikuje fotosyntezę w warunkach słabego światła. Stymuluje rozwój systemu korzeniowego oraz pobieranie i lepsze wykorzystanie fosforu. Poprawia jakość i właściwości przechowalnicze plonu.
Natomiast Tytanit polecany jest do stosowania dolistnego lub w trakcie nawadniania roślin (fertygacja, podlewanie) w celu poprawy wzrostu i plonowania roślin. Zastosowanie Tytanitu zwiększenia efektywność fotosyntezy oraz żywotność pyłku kwiatowego, a także tempo pobierania składników pokarmowych i wody. Korzystnie wpływa również na rozwój i regenerację systemu korzeniowego oraz na wzrost roślin osłabionych przez czynniki stresowe (niska temperatura, susza, niekorzystne warunki powietrzno-wodne w glebie, silna presja patogenów i inne). W doświadczeniach wykazano pozytywnych wpływ tych biostymulatorów na zmniejszenie uszkodzeń roślin przez szkodniki oraz porażenie przez choroby w stosunku do kontroli (nietraktowanej biostymulatorami). Prelegentka podkreślała, że w czasie gdy coraz więcej substancji czynnych preparatów jest wycofywane z rynku trzeba szukać alternatywnych metod ochrony roślin i te wyniki są potwierdzeniem, że jednym z rozwiązań może być włączanie do ochrony określonych biostymulatorów.
Jakub Danielewicz mówił o zaletach produktów na bazie krzemu i tytanu w ochronie roślin przed chorobami
Dyrektor handlowy Intermag Piotr Lubaszka informował o działaniach wspierających sprzedaż produktów. Podkreślał znaczenie kontaktu z klientami, nie tylko przez przedstawicieli handlowych, ale również online – wykorzystując czat internetowy. Na podstawie trzyletnich doświadczeń zauważono wzrastające zainteresowanie tą formą kontaktu. Wiesław Ciecierski – dyrektor marketingu firmy Intermag mówił o potrzebie prowadzenia kampanii wizerunkowej przedsiębiorstwa, ze względu na dużą konkurencję na rynku.
Dyrektor handlowy Intermag Piotr Lubaszka informował o działaniach wspierających sprzedaż produktów
Tekst i fot. Aleksandra Andrzejewska