Czy przed nami nowa era handlu detalicznego w sektorze świeżych warzyw i owoców? Teraz zamiast robić samemu zakupy w sklepie będzie można wybrać owoce i warzywa spośród tych, które pod nasz dom dostarczy robomart.
Robomart to koncepcja autonomicznego pojazdu (bez kierowcy), który dostarcza świeże produkty do klienta. Można określić go jako miniaturowy i mobilny dział świeżych owoców i warzyw, który znamy z supermarketów i dyskontów.
Ponieważ dotychczas tylko 5 proc. zakupów dokonywanych on-line obejmuje świeże produkty, zaczęto analizować co jest tego powodem. Wniosek jest prosty. Konsumenci nie chcą, aby to ktoś poza nimi decydował o wyborze świeżej sałaty, pomidorów, jabłek czy czereśni. Wolą zrobić to samodzielnie.
Odpowiedzią na tę potrzebę jest dostarczenie konsumentowi do domu produktów i pozwolenie mu na dokonanie samodzielnej decyzji, które z nich wybrać.
Klient będzie mógł za pomocą jednego przycisku przywołać do siebie najbliżej znajdujący się pojazd z floty robomartów. Ten po dotarciu do klienta otworzy się udostępniając ofertę (zobacz także film).
Pojazdy mają być napędzane energią elektryczną i wyposażone w systemy zarządzania związane z obsługą klienta, płatnościami, uzupełnianiem zapasów w Robomarcie itp. Ich przestrzeń ładunkowa to 70 stóp sześciennych z kontrolowaną temperaturą.
Wstępne badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych w grupie kobiet (26-44 lata) dowiodły, że 85 proc. z nich rezygnuje z zakupu owoców i warzyw on-line z powodu braku możliwości wyboru produktów, a także z obawy przed drogą dostawą. 65 proc. z nich zadeklarowała chęć robienia zakupów z wykorzystaniem robomartów częściej niż 1 raz w tygodniu.
W planach producenta jest udostępnienie Robomartów w obszarze San Francisco Bay Area w Kalifornii.
Źrodło: Robomart
RS