Organizatorem spotkania był Amplus, a partnerami AgroSmatLab i Podkarpacka Izba Rolnictwa Ekologicznego. Wydarzenie spotkało się z dużym zainteresowaniem producentów.
Magdalena Sotwin-Rychlak, wiceprezes zarządu Amplus przedstawiła główne założenia i kierunki rozwoju obecnie już 27-letniej firmy, która powstała z niewielkiego skupu owoców i warzyw. Aktualnie zajmuje czołową pozycję wśród europejskich producentów, dostawców świeżych owoców i warzyw. Firma zajmuje się także przetwórstwem, rozwijając ten obszar działalności. Obecnie Amplus współpracuje z prawie 2000 producentami z całego świata, realizuje od 200 do 300 dostaw w tygodniu. Obiekty przedsiębiorstwa zajmują łączną powierzchnię ponad 40 000 m kwadratowych. Firma posiada jedną z najnowocześniejszych w Europie bazę przechowalniczo-chłodniczą (17 chłodni, każda z nich o pojemności 1000 ton).
Magdalena Sotwin-Rychlak, wiceprezes zarządu Amplus zaprezentowała firmęZorganizowaliśmy konferencję ekologiczną, ponieważ ta tematyka jest obecnie szczególnie ważna, rośnie zainteresowanie żywnością ekologiczną. W tym sektorze produkcji jest potencjał, który warto rozwinąć. Na świecie, liderami, zarówno w produkcji jaki i konsumpcji ekożywności są USA, a w Europie: Włochy, Francja i Niemcy. W Polsce rynek ten silnie się rozwija. Konsumenci wiedzą coraz więcej na temat produktów spożywczych, ich jakości, bezpieczeństwa zdrowotnego; czytają etykiety; sprawdzają skład produktu. Poszukują żywności, która nie zawiera np. ulepszaczy, konserwantów. Konsumenci są coraz bardziej świadomi wartości zdrowotnej produktu. Wierzymy, że uda nam się rozwinąć potencjał drzemiący w sektorze ekoproduktów w Polsce – mówiła M. Sotwin-Rychlak.
Tadeusz Kozera, kierownik ds. technologii produkcji Amplus mówił o trendzie wzrostowym na rynku ekoproduktów w PolsceTadeusz Kozera, kierownik ds. technologii produkcji Amplus podkreślił, że żyjemy w czasach, w których produkcja żywności, jej sprzedaż i konsumpcja stały się wyrazem wyznawanej ideologii. Wzrasta świadomość dotycząca żywności, jej składu, kraju pochodzenia, wartości prozdrowotnych, zawartości składników odżywczych. Cena nie koniecznie jest wyznacznikiem decydującym o tym dlaczego sięgamy po dany produkt znajdujący się na półce sklepowej. Dane z badania dotyczącego zwyczajów zakupowych i żywieniowych konsumentów wskazują, że aż 40% ankietowanych deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu kupuje tzw. „zdrową żywność”. Najpopularniejszym przejawem dbania o zdrowy styl życia jest jedzenie warzyw i owoców. Statystyki wskazują również, że Polacy coraz częściej wybierają żywność ekologiczną, wzrasta liczba sklepów specjalistycznych, w sieciach pojawiają się specjalnie wyznaczone miejsca dla ekożywności, zwiększa się oferta produktów z certyfikatem. Trend ekologiczny, który bardzo silnie rozwinięty jest w krajach Europy zachodniej, coraz intensywniej rozwija się także na naszym rodzimym gruncie. W ostatnich siedmiu latach aż trzykrotnie wzrosła w Polsce wartość rynku „eko”.
W ramach konferencji obecne były także firmy z sektora ogrodnictwa, które prezentowały swoją ofertę
tekst i fot. Joanna Klepacz-Baniak
Więcej informacji z konferencji wkrótce na łamach naszych czasopism