W celu bliższego przyjrzenia się temu problemowi Corteva zleciła przeprowadzenie sondażu w grupie młodzieży (w wieku 14-18 lat) oraz ich rodziców i poszukania odpowiedzi na pytanie czy podjęli by pracę w rolnictwie? Oprócz Polski badanie przeprowadzono również m.in. w Czechach, Rosji, na Ukrainie i Węgrzech. Postanowiono sprawdzić kto ma wpływ na decyzje dotyczące wyboru zawodu jaki podejmują młodzi ludzie.
Podczas spotkania Monika Kunkowska z agencji analitycznej Proinsight Lab, szczegółowo wyjaśniła metodykę badania, zadawane pytania oraz analizowała wyniki sondażu. W Polsce ankietowano mniej więcej tyle samo chłopców i dziewczynek, łącznie przepytano 1016 mieszkańców wsi i miast.
Monika Kunkowska z agencji analitycznej Proinsight LabNiestety wyniki tego badania wskazały jednoznacznie, że rolnictwo nie jest kierunkiem kształcenia, który interesuje młodych ludzi. Nastolatki, nawet te których rodzice pracują w rolnictwie, nie widzą swojej przyszłości w rolnictwie. Większość ankietowanych wolałaby pracować w branżach informatycznych. Zwracali oni uwagę na wysokość zarobków i możliwość rozwijania swoich zainteresowań. Co ciekawe i pocieszające, w świadomości młodzieży rolnictwo to branża ważna i potrzebna. Badanie wykazało również, że wielu młodych ludzi nie zna nowoczesnego rolnictwa. Znają je tylko Ci, którzy mieszkają na wsi. Dla mieszkańców miast polska wieś kojarzy się ciągle z ciężką, w większości ręczną pracą. Badanie pokazało również, że decyzję o wyborze zawodu podejmują najczęściej sami młodzi. Większy wpływ na te decyzje mają nauczyciele czy nawet sieci społecznościowe niż ich rodzice. Wstępne wnioski z przeprowadzonego sondażu pokazują, że w celu zwiększania zainteresowania młodzieży rolnictwem istnieje potrzeba przybliżania młodzieży sektora rolniczego. Pokazania jak wiele nowoczesnych technologii znajduje tam zastosowanie oraz to, że z rolnictwa można nie tylko czerpać satysfakcję, ale również na nim zarabiać.
Sondaż ten pokazał, że duży wpływ w Polsce na wybory drogi życiowej młodzieży ma szkoła i nauczyciele, stąd firma Corteva ufundowała w bieżącym roku dla szkół rolniczych tablice edukacyjne na temat patogenów roślin. Akcja została dobrze przyjęta przez uczniów i nauczycieli.
Interesującym podsumowaniem spotkania było zaproszenie uczestników na teren międzynarodowych targów poznańskich, na których odbywały się największe targi gier komputerowych w tej części Europy – Poznań Game Arena 2019, ponieważ firma Corteva jest głównym sponsorem popularnej gry online Farming Simulator 19. Podczas targów zwiedzający mogli na żywo śledzić zmagania Farming Simulator League. Zwycięzcą turnieju w ramach Farming League Simulator został team John Deere, dzięki wygranej nad Komatsu Forrest. To pierwszy taki triumf tego zespołu w ramach rozgrywek Farming Simulator League.
Poznań Game Arena 2019 – firma Corteva – główny sponsor popularnej gry online Farming Simulator 19Spotkanie było też okazją do przybliżenia działalności firmy Corteva Agriscience. Paweł Trawiński – kierownik sprzedaży nasion Corteva w Polsce, podkreślał, że firma ma silną pozycję w dziale nasion i chemii. Na świecie firma zatrudnia 21 tys. pracowników, którzy obsługują ponad 10 mln klientów. Oferują nie tylko produkty, ale skupiają się na wspieraniu rolników, żeby mogli oni osiągać jak największą dochodowość w swojej pracy. Prelegent zwrócił szczególną uwagę na osiągnięcia w zakresie zapraw nasiennych (technologia Aqua max), a także zapowiedział wprowadzenie kolejnej marki nasion kukurydzy w Polsce – Brevant.
Paweł Trawiński, kierownik sprzedaży nasion w Corteva Agriscience w PolsceCorteva Agriscience stawia przed sobą poważne zadanie – chcemy nie tylko rozwinąć globalny sektor rolniczy, ale naszą misją jest również rozwiązywanie najważniejszych globalnych problemów żywnościowych tak, aby następne pokolenia mogły być spokojne o swoją przyszłość. Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia młodych ludzi w osiągnięciu globalnej zrównoważonej gospodarki żywnościowej. Dlatego wszyscy przedstawiciele sektora rolniczego powinni skupić swoje wysiłki na celu, jakim jest zapewnienie przyszłym pokoleniom możliwości cieszenia się zdrową żywnością o wysokiej jakości – komentował Paweł Trawiński, kierownik sprzedaży nasion w Corteva Agriscience w Polsce.
Celem tego wyjątkowego badania było dogłębne zbadanie stosunku młodych ludzi do rolnictwa oraz wskazanie kluczowych luk będących przeszkodami w wykształceniu nowej generacji rolników oraz pracowników przemysłu rolniczego – podsumowała Anna Babich, Corporate Communications Manager in Central and Eastern Europe w Corteva Agriscience.
Anna Babich, Corporate Communications Manager in Central and Eastern Europe w Corteva Agriscience i Aleksandra Bartos Corteva AgrisciencTo badanie będzie pomocne zarówno dla nas, jak i innym przedstawicieli sektora rolniczego, którzy są ukierunkowani na przyszłość. Dzięki niemu będzie możliwe opracowanie rozwiązań na zmotywowanie nastolatków, aby zaczęli postrzegać rolnictwo jako obiecujący, innowacyjny i zaawansowany technologicznie obszar gospodarki, dający możliwości na zbudowanie pomyślnej kariery.
tekst i fot. Aleksandra Andrzejewska